jedyny festiwal poświęcony kompozytorom żyjącym i działającym w Warszawie przetrwał trudny 2020 rok i z nadzieją wyczekuje normalności. A na razie, o ile wszystko pójdzie z planem, będzie smakowicie, choć wciąż będzie to, w sensie dość dosłownym, smakowanie przez szybkę…
Wiemy już, że z powodu przedłużającej się pandemii na żaden koncert nie będzie możliwości fizycznego wejścia. Dlatego wszystkie będziemy transmitować przez internet, a dostęp do nich jest bezpłatny.
Zapraszam serdecznie w imieniu swoim, Rady Programowej i całego Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich.
Jarosław Siwiński Dyrektor Artystyczny Warszawskich Spotkań Muzycznych
Hob-beats Percussion Group - koncert immersyjny 360°
Transmisja z Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) wyłącznie na Youtube.Brak możliwości wejścia na koncert.
Ten wirtualny koncert pozwoli na wyjątkowy odbiór pięciu polskich utworów multiperkusyjnych, powstałych na przestrzeni ostatnich 50 lat. Dzięki nowym technikom dźwięku i obrazu będzie można „zanurzyć się” w muzyce (ang. immerse) w niecodzienny sposób, korzystając z kamery 360° i dźwięku ambisonicznego, kiedy to ruch myszką po ekranie zmienia kierunek kamery, a dźwięk jest z tym ruchem skorelowany. Jeszcze większe „zanurzenie” można uzyskać, używając słuchawek i gogli VR. Wydarzenie jest możliwe dzięki współpracy z Wydziałem Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zarówno wykonawcy jak i realizatorzy koncertu to pedagodzy, studenci i doktoranci tej uczelni.
La Tempesta i Leszek Lorent - pomiędzy XVI a XXI wiekiem
Transmisja z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Świętej Trójcy (pl. Małachowskiego 1) na Youtube i Facebook. Brak możliwości wejścia na koncert.
Nazwa „madrygał” sugeruje rzecz zabawną i frywolną. Jednak nie w przypadku utworów Carla Gesualda da Venosa, w których słowo „śmierć” i jego pochodne wybrzmią podczas koncertu 184 razy. Ta przedziwna muzyka uzupełniona zostanie utworami stricte kościelnymi – motetami Jasquina Desprez i Mikołaja Zieleńskiego oraz tegoż samego Gesualda, którego życie, tak jak i twórczość, pełne było wielkich sprzeczności. Najbardziej zauważalna będzie jednak inna konfrontacja: dawnym wokalnym 5-głosowym kompozycjom przeciwstawimy zupełnie współczesne, improwizowane interludia perkusyjne. Pięć wieków różnicy – a jak pięknie to razem brzmi.
Transmisja ze Służewskiego Domu Kultury (ul. J.S. Bacha15) na Youtube i Facebook. Brak możliwości wejścia na koncert.
Jak przekonać młodych i tych jeszcze młodszych do zrozumiałego i precyzyjnego wyrażania się? Do piękna języka? Jak przekonać do muzyki klasycznej? I jak wreszcie przekonać do opery? Tworząc, jak zrobił to Maciej Małecki, piękną opery miniaturę, skrojoną idealnie na godzinkę niecałą, zabawną i zrozumiałą. Kolorową, dynamiczną i wciągającą, pysznie zagraną i zaśpiewaną. Czynienie rzeczy pięknymi czyni świat zdecydowanie lepszym. Sprawdźmy to w niedzielny wieczór, sami i z pociechami.
Kuba Sokołowski: Esztényi, medytacje i wiejscy muzykanci
Transmisja z PROM-u Kultury (ul. Brukselska 23) na Youtube i Facebook. Brak możliwości wejścia na koncert.
Medytacja i trans: Kuba Sokołowski, pianista działający w obszarach muzyki współczesnej i jazzu, zabierze słuchaczy w magiczny świat kultowych już dziś kompozytorów: Tomasza Sikorskiego i Andrzeja Bieżana. Swoistym medium w tej podróży jest Szábolcs Esztényi, który obie kompozycje/instrukcje dla improwizatora osadził w kontekście muzyki swoich przedwcześnie zmarłych przyjaciół. Tradycyjna muzyka ludowa ma się znakomicie, a jedną z jej czołowych postaci jest Jan Gaca. Fortepianowe reinterpretacje jego melodii to pokłosie projektu Radical Songbook z 2020 roku, powstałego z inicjatywy Ośrodka „Rozdroże” i fundacji Automatophone. Jeśli ktoś uważa, że świat wiejskich muzykantów i wykształconych w akademiach pianistów dzieli niemożliwy do pokonania dystans, powinien jak najszybciej to przemyśleć…
Transmisja z Kościoła Ewangelicko-Reformowanego (al. Solidarności 76a) na Youtube i Facebook. Brak możliwości wejścia na koncert.
Warszawa posiada prawdziwą perłę, o której zbyt mało osób wie. W kościele o najlepszej akustyce w stolicy znajdują się najstarsze zachowane warszawskie organy, zbudowane w 1900 roku. 120 lat dla organów to zaledwie wiek średni, lecz nie zapominajmy, jak burzliwe losy przeżywało nasze miasto. Organy zostały pieczołowicie odrestaurowane i dziś brzmią tak jak niegdyś – miękko, potężnie i wielobarwnie, pełnią swego romantycznego blasku. Koncert będzie podróżą przez epoki. Jej początek to August Freyer, organmistrz i kompozytor dawnej Warszawy, nauczyciel Stanisława Moniuszki. Poprzez wiek XX dotrzemy do finału – improwizacji mistrza Markuszewskiego, wirtuoza i opiekuna instrumentu w al. Solidarności.
Sikora Piano Duo i Filharmonia Kameralna w Łomży - koncert finałowy
Transmisja ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na Youtube i Facebook. Brak możliwości wejścia na koncert.
Trudno w to uwierzyć, ale duet fortepianowy gościmy na Warszawskich Spotkaniach po raz pierwszy. Dlatego Sikora Piano Duo miało ogromny problem, jakie kompozycje wybrać, bo znakomitych utworów na ten skład powstało już bardzo dużo. Druga część koncertu to przede wszystkim Filharmonia Kameralna w Łomży – orkiestra smyczkowa, laureatka Fryderyków, zespół od lat promujący współczesną muzykę polską. Finałowy koncert 35. Warszawskich Spotkań Muzycznych po raz kolejny ukaże, jak wielobarwna i różnorodna, pełna energii ale też zadumy potrafi być muzyka powstająca tu i teraz. Zapraszamy!
Kompozytorzy 2021
Wykonawcy 2021
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa www.zkp.org.pl
Dyrektor Organizacyjny: Marta Skotnicka-Karska tel. 22 831 17 41 kom. 883 333 623 e-mail: zkp@zkp.org.pl