https://www.superrolex.co/
Menu Zamknij

Michał Markuszewski

MARKUSZEWSKI-2 kwadrat

Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów Joachima Grubicha i w klasie fortepianu Kazimierza Gierżoda.
W 2007 roku ukończył studia na Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Wolfganga Seifena (specjalizacja – improwizacja organowa). W 2008 roku ukończył studia podyplomowe w klasie mistrzowskiej prof. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu. Od 2012 jest wykładowcą na Wydziale Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
W 2013 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, nadany przez Radę Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2018 ta sama Rada Wydziału przyznała mu tytuł Doktora Habilitowanego.
Do jego największych osiągnięć należą: II nagroda w Konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX wieku w Legnicy (1998), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii (2000) i wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów Jana Sebastiana Bacha oraz nagroda Prezydenta miasta Gdańsk, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Zürychu-Wiedikon (2007).
Artysta wystąpił z ponad 600 recitalami w prestiżowych salach koncertowych oraz na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, Wyspach Alandzkich, w Austrii (katedra St. Florian w Grazu), Czechach, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Portugalii, Luxembourgu, Belgii, Francji (katedra Notre-Dame w Paryżu), Finlandii, Norwegii, Rosji (Katedra Katolicka w Moskwie), Szwajcarii (sala Kultur Kongreszentrum w Lucernie), Wielkiej Brytanii (m.in. Katedra św. Pawła), we Włoszech oraz w ponad 250 miastach w Niemczech (Gedächtnis-Kirche Berlin, Berliner Konzerthaus, Stadthalle Wuppertal, Marienbasilika Kevelaer, Bottrop-OrgelPLUS, Audimax Bochum, Maria Laach, Stiftskirche Tübingen, Schwäbisch Gmünd, Basilika Weingarten, Ulmer Münster, Abtei Marienstatt, St. Lambertus in Düsseldorf, katedry w Altenbergu, Bremie, Fuldzie, Paderbornie i Würzburgu). Koncertował również w Stanach Zjednoczonych (Katedra Narodowa w Waszyngtonie, Kościół St. Thomas w Nowym Jorku), Hong-Kongu (Hong-Kong Cultural Center) oraz na dalekiej Syberii.
Dokonał wielu nagrań płytowych (Organum Classics, Label Harp, DUX). Dwie jego płyty nagrane na zabytkowych organach Kościoła Reformowanego w Warszawie (DUX 0707) oraz na zabytkowych organach Śląska Opolskiego nominowane były w dwóch kategoriach do nagrody FRYDERYK. Nagrywał również dla Polskiego Radia, Niemieckiego Radia SDR, Radia Czeskiego oraz telewizji.
Z inicjatywy artysty i pod jego nadzorem w latach 2004-2008 odrestaurowano zabytkowe organy firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie, gdzie od 2004 roku pełni funkcję organisty.
W 2018 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej”.

www.michalmarkuszewski.pl

O koncercie 11 maja 2021
Koncert w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie wypełni polska muzyka organowa. Usłyszymy mało znane dzieła kompozytorów związanych z Warszawą m.in. Augustyna Blocha, Feliksa Rączkowskiego, Pawła Łukaszewskiego i Augusta Freyera.
Koncert rozpoczną Wariacje na temat hymnu Lvov’a autorstwa Freyera – organisty stołecznego ewangelickiego kościoła św. Trójcy i pedagoga Instytutu Muzycznego. To dzieło niemałych rozmiarów o typowo romantycznym języku muzycznym.
W dalszej części koncertu zabrzmią 2 chorały wielkopostne autorstwa Feliksa Rączkowskiego – długoletniego organisty Bazyliki św. Krzyża w Warszawie, a także Partita Wielkanocna Mariana Sawy i Souvenire Pawła Łukaszewskiego.
Podczas koncertu zabrzmi również Fantasia per Organo Augustyna Blocha – muzyka o wyjątkowym i osobistym języku harmonicznym kompozytora ujętym w prostą klasyczną formę A-B-A.
Odmienne w charakterze będą natomiast Preludia Maryjne Juliusza Łuciuka, proste w formie, operujące głównie brzmieniem pentatoniki, ale niezwykle interesujące pod względem możliwości barwowych instrumentu. Całość koncertu dopełni improwizacja Michała Markuszewskiego, który specjalizuje się w tym rodzaju wypowiedzi muzycznej.

Kościół reformowany posiada najstarsze zachowane w Warszawie organy – zabytkowy instrument z 1900 roku, o pięknym romantycznym brzmieniu, wybudowany przez śląską firmę Schlag und Söhne ze Świdnicy.

Michał Markuszewski