Menu Zamknij

Hob-beats Percussion Group

HOB-BEATS-2 mały

Zespół perkusyjny, którego trzonem jest działający od niemal dwudziestu lat duet perkusyjny Pękala Kordylasińska Pękala (dawniej Hob-beats Percussion Duo). Współtworzą go Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala. Artyści mają w swoim dorobku liczne sukcesy, począwszy od międzynarodowych konkursów (m.in. International Percussion Duo Competition, Luksemburg; Universal Marimba Competition, Belgia), przez realizowane projekty artystyczne (m.in. Enso Jarosława Kapuścińskiego – Warszawska Jesień, Hob-beats/Percussion Clavier  de Lyon – Francja, Jak Tańczy Kosmos? – Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, Falling Still – Felix Kubin, Hamburg/Elbphilharmonie), na recitalach i kursach mistrzowskich kończąc (m.in. Chiny, Rosja, Brazylia, Francja, Niemcy).
W 2013 Magdalena i Miłosz zawiązali grupę perkusyjną, aby korzystając z poszerzonego aparatu wykonawczego, realizować pomysły artystyczne, na które duet nie mógłby sobie pozwolić. Każdorazowo do współpracy zapraszają wybitnych perkusistów, których specjalizacja odpowiada oryginalnym realizacjom prezentowanym przez grupę.
Hob-beats Percussion Group ma na swoim koncie m.in. zamówiony przez festiwal „Warszawska Jesień” oryginalny projekt W Strugach Dźwięków; entuzjastycznie przyjęty podczas Szalonych Dni Muzyki w 2014 koncert pt. Cage/Reich – Barwa/Rytm. Grupa uczestniczyła również w wykonaniach kompozycji Krzysztofa Pendereckiego Psalmy Dawida i Luigi’ego Dallapiccola Canti di Prigionia oraz w projekcie 100 na 100. Muzyczne dekady wolności realizując Incantationi I  Zbigniewa Penherskiego.

Miłosz PĘKALA, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. Stanisława Skoczyńskiego (dyplom z wyróżnieniem). Studiował także w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze pod kierunkiem prof. Gerta Mortensena. W 2014 trzymał tytuł doktora sztuk muzycznych, a w 2019 uzyskał habilitację.
Od wielu lat, jako solista lub kameralista, bierze udział w prestiżowych koncertach, festiwalach i różnorodnych projektach artystycznych, obejmujących zarówno muzykę współczesną, rozrywkową jak i etniczną. Specjalizuje się w grze na wibrafonie, zestawach multiperkusyjnych oraz instrumentach latynoamerykańskich.
Jest laureatem wielu konkursów zarówno jako solista oraz członek zespołów kameralnych m.in. I nagroda oraz Nagroda Prezydenta m.st. Warszawy Lecha Kaczyńskiego na II Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym im. Mikołaja Stasiniewicza (2014), finalista International Percussion Duo Competition w Luksemburgu (2008), I nagroda na International Percussion Competition we Włoszech/Fermo w kategorii: wibrafon (2009), III nagroda oraz Nagroda Specjalna na Universal Marimba Competition w Belgii w kategorii duetów marimbowych (2013).
Płyty Folklove (Polskie Radio 2008) i Requiem ludowe (Polskie Radio/NiNA 2015) z udziałem artysty, zostały uznane za najlepsze płyty z muzyką folkową w 2008 i 2015 roku. Nagrana w 2014, wspólnie z Dorotą Miśkiewicz, płyta Lutosławski/Tuwim, Piosenki nie tylko dla dzieci (Sony), uzyskała status Złotej Płyty. Fonogram 1976: A Space Odyssey (Lado ABC/Polskie Radio/Narodowy Instytut Audiowizualny, 2015) nagrany wspólnie ze Zbigniewem Wodeckim i zespołem Mitch&Mitch uzyskał status podwójnej Platynowej Płyty oraz został nagrodzony FRYDERYKIEM w kategorii „Album Roku. POP”. W 2015, wspólnie z członkami kwartetu Kwadrofonik, otrzymał Paszport Polityki w kategorii Muzyka Poważna.
Miłosz Pękala posiada w swoim dorobku osiągnięcia na gruncie kompozytorskim. Jego kompozycje znajdują się na fonogramach m.in. kwartetu Kwadrofonik, duetu perkusyjnego Pękala Kordylasińska Pękala. Wspólnie z Bartłomiejem Wąsikiem na zamówienie festiwalu Malta zrealizował balet Ksenofonia. Symfonia dla innego (2016), którego reżyserem był Jan Komasa. W 2019 na zamówienie Teatru Polskiego Radia napisał muzykę do spektaklu/słuchowiska Garbus Sławomira Mrożka reżyserowanego przez Jerzego Schejbala. W 2019 kompozycja Radio for Vibraphone przeznaczona na wibrafon i taśmę otrzymała II nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Peles w Portugalii. W tym samym roku utwór Noise Study znalazł się na fonogramie Birthday Party poświęconym Włodzimierzowi Kotońskiemu.
Obecnie Miłosz Pękala pracuje na stanowisku adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, sprawuje kierownictwo artystyczne nad projektem Hob-beats Percussion Group, współtworzy grupy Mitch&Mitch, Pękala Kordylasińska Pękala, MIR, Chain Ensemble, a także bierze udział w wielu krajowych i międzynarodowych wydarzeniach artystycznych.