Menu Zamknij

La Tempesta

fot. Radosław Salamończyk

Jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, założony w 1998 w Warszawie przez Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. W repertuarze zespołu znajdują się m.in. dzieła Josquina, Palestriny, Monteverdiego, Schütza, Carissimiego, Stradelli, Vivaldiego, Bacha, Haendla, Haydna oraz polskich kompozytorów.

Zespół występuje w głównych salach koncertowych Polski (Filharmonia Narodowa, NOSPR, Filharmonia Śląska i in.) oraz na festiwalach w kraju (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto) i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.) z artystami takimi, jak Jeremy West, Doron Sherwin, Gustavo Gargiulo, Michaela Koudelková, Marek Toporowski, Julita Mirosławska, Joanna Motulewicz, Wojciech Parchem, Aleksander Kunach czy Artur Janda.

Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen H. Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał ponad dwudziestu nagrań CD dla wytwórni Divox, Arts, Bis, DUX, Musicon, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze oraz kompozycjom Mikołaja Zieleńskiego. Debiutancka płyta zespołu Vespers of Sorrow okrzyknięta została Nagraniem Roku brytyjskiego portalu Music Web International, a jej fragmenty użyte jako ścieżka dźwiękowa francuskiego filmu Divines (2016) nagrodzonego Camera d’Or na festiwalu filmowym w Cannes. W 2019 zespół został nominowany do nagrody OPUS KLASSIK za album Rosarium Virginis Mariae z muzyką Mikołaja Zieleńskiego w trzech kategoriach: Zespół Roku, Dyrygent Roku oraz Muzyka Chóralna. W 2020 zespół dokonał pierwszego polskiego studyjnego nagrania oratorium Mesjasz G.F. Haendla.


www.latempesta.pl

 

Gramatyka Madrygału to nasza osobista wykładnia stylu i kontekstu artystycznego muzyki Księcia. Proponujemy refleksję, oddech i muzyczną medytację poprzez dokładne przyjrzenie się wybitnym przykładom pięciogłosowych madrygałów z dwóch ostatnich ksiąg: Piątej i Szóstej. W kompozycjach tych, w którym słowo „śmierć” oraz jego pochodne padają 184 razy, próbujemy wyeksponować zarówno stronę słowną, jak i harmoniczną. Nie pomijamy przy tym aspektu sonorystycznego: utwory te, zapisane w zestawach wysokich kluczy (chiavette), transponujemy zgodnie z praktyką epoki o kwintę w dół, co czyni je odpowiednie dla charakterystycznego brzmienia męskiego zespołu wokalnego.

Do współwykonania madrygałów Gesualda zaprosiliśmy wybitnego perkusistę, Leszka Lorenta. Jesteśmy bezwzględnie przekonani, że muzyka ta wymaga konfrontacji z dźwiękami i wrażliwością bynajmniej niewywodzącymi się z epoki, w której powstała. To wiek dwudziesty i dwudziesty pierwszy, czas eksperymentów i nowej wrażliwości przywróciły tym partyturom należyte miejsce w historii muzyki. To z naszym postrzeganiem świata brzmień koresponduje Gesualdo najlepiej.

Uzupełnieniem i kontekstem historycznym i stylistycznym naszego programu są trzy motety, autorstwa Gesualda, Mikołaja Zieleńskiego oraz Josquina Desprez. Kompozycje tego ostatniego (w tym roku przypada 500 rocznica jego śmierci) były nadal ogromnie szanowane i często wykonywane jeszcze za czasów Księcia Venosy.

La Tempesta