po dwóch latach pandemii zmuszającej do słuchania muzyki „przez szybkę” Warszawskie Spotkania Muzyczne wracają do normalności. Tzn. wróciłyby, gdyby nie 24 lutego. Rzeczywistość od tego czasu szaleje, przyjmujemy miliony uciekinierów, wysyłamy czołgi, świat się przepoczwarza, nie wiemy co przyniesie przyszłość nawet najbliższa. Na tym tle Spotkania mają szansę odbyć się całkiem zwyczajnie, jak dawniej. Korzystajmy więc ze zwyczajności – jak już wiadomo, może być wyjątkowym przywilejem.
W tym roku zdecydowanie przeważa muzyka nowa, choć koncert Sonat Misteryjnych, łączący w swej duchowości barok i współczesność, będzie zupełnie wyjątkowy. Ponadto Kawalerowie Błotni odniosą się do Szewców i trzech rewolucji, Sinfonia Viva da pięć prawykonań, przypomnimy muzykę Juliusza Wertheima po 100 latach wracającą powoli na estrady, a w lewitującym pianissimo i orgiastycznym fortissimo zabrzmi perkusja Leszka Lorenta.
Zakres tematów wyjątkowo szeroki: od ludzkiego DNA (Marzena Majcher), poprzez Witkacego i pulsary (Adam Sławiński) po Tajemnice Światła. Dla przeciwwagi – dzieci małe, większe i te bardzo duże będą w niedzielę tworzyć muzykę elektroniczną gestem oraz intensywnym ruchem bieganym.
Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich życzy wszystkim owocnego biegania na koncerty.
Jarosław Siwiński Dyrektor Artystyczny 36. Warszawskich Spotkań Muzycznych
Kościesza & Kordaczuk Duo - instalacja dźwiękowa dla dzieci,
warsztaty tworzenia muzyki ruchem i gestem
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Laboratorium – Sala im. Wojciecha Krukowskiego, ul. Jazdów 2
Instalacja dźwiękowa dla dzieci Którędy do dźwięku złożona jest z 16 obiektów generujących dźwięki pod wpływem czujników ruchu. Pomiędzy obiektami poruszają się młodzi słuchacze, inicjując te dźwięki. W ramach warsztatów twórcy instalacji przeprowadzą specjalne gry ruchowo-dźwiękowe, tworząc we współpracy z dziećmi utwór elektroniczny. Poza godzinami warsztatów będzie też możliwe indywidualne odkrywanie instalacji.
Wertheim, Landowska, Paciorkiewicz, Łopacki - kameralnie od 1908 do 2020
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
Koncert przypomni postać przedwojennego warszawskiego kompozytora Juliusza Wertheima, a także Sonatę związanego z warszawską uczelnią prof. Tadeusza Paciorkiewicza. Koncert zamkną utwory wokalno-instrumentalne debiutującego na festiwalu Marcina Łopackiego. Wykonawcy przedstawią także ciekawostkę – utwór Jesień słynnej klawesynistki, Wandy Landowskiej.
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Koncertowa, ul. Okólnik 2
Koncert perkusyjny prof. Leszka Lorenta, z towarzyszeniem Jana Gralli (w utworze na dwie multiperkusje Ineffabilis). Leszek Lorent to ścisła czołówka polskich wykonawców współczesnej muzyki perkusyjnej. W programie znajdą się utwory zmarłego niespodziewanie w zeszłym roku Marcina Błażewicza, a także Pawła Buczyńskiego, Adama Sławińskiego i debiutującej na festiwalu Marty Śniady.
Kościół ewangelicko-reformowany, Al. Solidarności 74
Koncert Sonat Misteryjnych (Różańcowych) w wykonaniu znakomitego zespołu muzyki dawnej IL TEMPO pod kierunkiem prof. Agaty Sapiechy. Cykl Sonat Misteryjnych Heinricha Bibera powstał w roku 1676 jako muzyczna kontemplacja rozważanych w Kościele katolickim Tajemnic Różańcowych, związanych z historią życia Marii i Jezusa. Do roku 2002 było ich 15: pięć Tajemnic Radosnych, pięć Bolesnych i pięć Chwalebnych. Każdej tajemnicy Heinrich Biber poświęcił jedną sonatę skrzypcową. W roku 2002 papież Jan Paweł II dodał do cyklu rozważań Tajemnice Światła. O stworzenie ich muzycznego odpowiednika prof. Sapiecha poprosiła Rafała Janiaka (debiut na Festiwalu), kompozytora związanego z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Dla zachowania równowagi pomiędzy dawną a nową muzyką w tym koncercie, kompozytorka Anna Ignatowicz-Glińska została poproszona o napisanie „na nowo” czwartej części cyklu – Tajemnic Chwalebnych. Dzięki temu powstanie wyjątkowe muzyczne wydarzenie, w której współcześni kompozytorzy podejmą dialog z dziełem Heinricha Bibera, starając się zachować jego mistyczny wymiar. Muzyce towarzyszyć będzie poezja Agnieszki Syskiej, w interpretacji aktora Waldemara Barwińskiego.
Moderna, jazz, minimal - na smyczki (i coś jeszcze)
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
Koncert prawykonań orkiestry Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, z udziałem pianisty Karola Radziwonowicza. Sinfonia Viva jest niebywale wszechstronną orkiestrą, dokonującą licznych nagrań muzyki klasycznej, współczesnej i filmowej, mającą wydanych do tej pory 50 płyt. W programie koncertu znajdzie się pięć prawykonań kompozycji Iwony Kisiel, Marzeny Majcher, Jana Oleszkowicza, Tomasza Radziwonowicza i Krzysztofa Słowińskiego. Będą tu utwory nieco dystansujące się od współczesnej awangardy. Warto zaznaczyć, że Krzysztof Słowiński i Tomasz Radziwonowicz to dyrygenci-kompozytorzy bardzo swobodnie posługujący się materią orkiestry. Z kolei Iwonie Kisiel i Marzenie Majcher bliska jest muzyka filmowa i jazz.
Kawalerowie Błotni i trzy rewolucje w/g Witkiewicza
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Laboratorium – Sala im. Wojciecha Krukowskiego, ul. Jazdów 2
Archipelag Witkacy to projekt grupy improwizujących kompozytorów „Kawalerowie Błotni”. Koncert multimedialny (projekcje wideo – Adam Kruk) oparty jest strukturalnie na dramacie Stanisława Ignacego Witkiewicza Szewcy, odnosząc się m.in. do trzech opisanych przez Witkacego rewolucji: bolszewickiej, faszystowskiej i technologicznej. Będzie to polska premiera koncertu, zagranego dotychczas we Lwowie, Bukareszcie i Bratysławie.
Kompozytorzy 2022
Wykonawcy 2022
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa www.zkp.org.pl
Dyrektor Organizacyjny: Marta Skotnicka-Karska tel. 22 831 17 41 kom. 883 333 623 e-mail:zkp@zkp.org.pl