https://www.superrolex.co/
Menu Zamknij

Rafał Janiak

fot. mat. własne

Kompozytor, dyrygent i pedagog. Ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie
w klasie prof. Stanisława Moryto (2010), a także studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011) na UMFC w Warszawie. Jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych.

W swoim dorobku posiada wiele ważnych nagród zdobytych w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych w tym m.in. I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra w Częstochowie (2008), wyróżnienie na 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010), a także Grand Prix przyznane jednogłośnie przez jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego w konkursie na napisanie opery organizowanym przez Teatr Wielki w Łodzi. Dodatkowo zdobył również laur nagrody publiczności. Premiera opery Człowiek z Manufaktury odbyła się w lutym 2019, a jej wersja plenerowa w maju 2019 na rynku Łódzkich Włókniarek była wydarzeniem bez precedensu. Kompozycje Rafała Janiaka wykonywane były przez takie zespoły jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Filharmonii Narodowej i Krakowskiej, czy Polska Filharmonia Kameralna Sopot.

Jako dyrygent Rafał Janiak regularnie koncertował z większością polskich orkiestr m.in. Filharmonii Narodowej czy NOSPR. Prowadził przedstawienia operowe
w Teatrze Wielkim w Warszawie, Łodzi, Operze Bałtyckiej czy w Warszawskiej Operze Kameralnej. W sezonie 2012/13 był asystentem Antoniego Wita, a w sezonie 2013/14 Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej. Od 2017 roku jest kierownikiem artystycznym nowopowstałej Chopin University Chamber Orchestra,
z którą odnosi wiele znaczących sukcesów. Aktualnie pracuje na stanowisku adiunkta na swojej macierzystej uczelni pełniąc funkcję dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC.

Sonata Mysteria Luminosa jest próbą uzupełnienia Biberowskiego cyklu Sonat Różańcowych o dodane przez Jana Pawła II Tajemnice Światła. Nowa kompozycja nie operuje językiem barokowego kompozytora – stanowi współczesną próbę kontemplacji muzycznej. Wspólnym elementem staje się jedynie użyte barokowe instrumentarium.

Kompozycja powstała z inicjatywy p. Agaty Sapiechy. Zamówienie zostało sfinansowane przez Fundusz Popierania Twórczości ZAIKS.

Rafał Janiak