https://www.superrolex.co/
Menu Zamknij

Marcin Błażewicz (1953 - 2021)

fot. Mateusz Żaboklicki

Kompozytor i animator życia muzycznego; ur. 28 lutego 1953 w Warszawie; zm. 5 kwietnia 2021 w Podkowie Leśnej. W latach 1974-75 studiował filozofię
w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), a następnie – w latach 1977-82 – kompozycję w klasie Marana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Ponadto brał udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich, prowadzonych przez François-Bernarda Mâche’a (Pécs w 1980). Jako stypendysta rządu francuskiego uczestniczył w kursach kompozytorskich prowadzonych przez Iannisa Xenakisa (Salzburg i Delfy w 1985) oraz Oliviera Messiaena (w 1987).

Marcin Błażewicz za swoją twórczość kompozytorską otrzymał szereg nagród, m.in. w 1981 – III nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie na utwór chóralny
a cappella w Legnicy za Pensées na 3 grupy chóralne (1977) oraz wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na utwór kameralny
w Białymstoku za Kammerkonzert na 14 solistów-kameralistów (1981), w 1983 – I nagrodę w kategorii utworów chóralnych na Warszawskim Konkursie Kompozytorskim Związku Kompozytorów Polskich za utwór Lokomotywa na 4-głosowy chór dziecięcy a cappella do wiersza Juliana Tuwima (1983), a w 1985 – nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Music Today 1985” w Tokyo za Thanatos na flet solo (1984-85).

Był profesorem zwyczajnym i prowadził klasę kompozycji w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, a także czytanie partytur, propedeutykę kompozycji oraz instrumentację, która stanowiła centrum jego zainteresowań. W latach 1999-2002 i 2005-2008 był prodziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury
i Teorii Muzyki UMFC, a w latach 2008–2012 dziekanem tego wydziału. W kadencji 2012–2016 sprawował funkcję kierownika Katedry Kompozycji.
Był promotorem 9 doktoratów, m.in. Dariusza Przybylskiego, Eunho Changa, Krzesimira Dębskiego i Ignacego Zalewskiego.

Pełnił wiele funkcji społecznych. Zorganizował ponad 200 koncertów poświęconych głównie muzyce współczesnej, wśród nich cykle: Prezentacje Młodych Kompozytorów, Spotkania z Muzyką Współczesną, Młodzi Muzycy Młodym Słuchaczom (Warszawa, 1979-81). W latach 1983-87 był organizatorem
i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Forum Nowej Muzyki w Warszawie. W latach 1990-92 pełnił funkcję prezesa polskiej sekcji Jeunesses Musicales, a od 1990 do 1994 – wiceprezesa Towarzystwa Sztuki Perkusyjnej. Jednocześnie w latach 1986-98 był kierownikiem muzycznym Teatru Polskiego Radia oraz redaktorem w programie Polskie Radio „BIS”. Był również doradcą do spraw muzycznych Instytutu Francuskiego w Warszawie (1985-86) oraz jurorem Międzynarodowego Festiwalu Radiowego Prix Italia (Peruggia 1989). W 2000 założył czasopismo o muzyce i sztukach pokrewnych „Muzyka21”, którego był do 2001 redaktorem naczelnym. Sprawował także funkcje przewodniczącego sekcji muzyki poważnej ZAiKS (2006-2013) oraz skarbnika ZAiKS (od 2006).

Marcin Błażewicz od 2008 związany był z Edition Svitzer (Dania), które go reprezentowało. Jego kompozycja Concerto rustico została wydana w Edition Schott. Utwory u Marcina Błażewicza zamawiały takie instytucje, jak IMiT, Polskie Radio S.A., Rząd Francuski, Fabryka Instrumentów Perkusyjnych
w Stuttgarcie, Jeunesses Musicales World Orchestra, Svitzer Edition, Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Tychach, miasto Stuttgard, WDR, World Brass Ensamble, Ambasada USA w Polsce, Ambasada Australii w Polsce, Instytut Francuski, Opera Krakowska, krajowe filharmonie i teatry. Jego utwory wykonywane są w wielu krajach świata: od Chin poprzez Europę po Stany Zjednoczone w salach filharmonii i uniwersytetów. W stałym repertuarze mają je tacy soliści i zespoły, jak Piere-Yves Artaud (Francja), Stephanie Strait, Matthew Coley i Mark Ford (USA), Jessie Chang (Chiny), Stefan Diaconu (Rumunia), Tiit Joannes (Wielka Brytania), Johan Bridger (Dania), Daniel Belikov i Denis Morozov (Rosja), Marta Klimasara i Flugeschlag-Quartett (Niemcy), międzynarodowy zespół World Brass Ensamble i wielu innych. A w Polsce: Agata Igras-Sawicka, Monika Wolińska, Tadeusz Domanowski, Stanisław Skoczyński, Leszek Lorent, Łukasz Długosz, Klaudiusz Baran, Karolina Mikołajczyk i Ivo Jedynecki. Ukazało się 5 autorskich płyt CD z utworami Marcina Błażewicza. Jego twórczość była przedmiotem wielu publikacji i seminariów w kraju i za granicą (Niemcy, USA), a także prac magisterskich, przewodów doktorskich i habilitacyjnych. W 2015 ukazała się książka dr. hab. Leszka Lorenta Ineffabilis poświęcona utworom perkusyjnym kompozytora.

Marcin Błażewicz został uhonorowany Nagrodą im. Stanisława Wyspiańskiego za całokształt twórczości (1988), dwukrotnie Prix Italia (1989, 1990); w 2018 roku otrzymał nagrodę 100-lecia ZAiKS-u. Od 1998 roku był członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

Leszek Lorent

Ineffabilis na perkusję (1997)