Chór VRC
Chór VRC to profesjonalny, niezawodowy zespół wokalny założony w 2009 roku przez dyrygentkę Joannę Malugę. Specjalnością VRC jest muzyka współczesna i muzyka dawna oraz autorskie projekty na styku muzyki, teatru, performance’u i literatury.
Od strony artystycznej chórem kieruje Joanna Maluga, z którą współpracują dyrygentki asystentki Marta Dziewanowska-Pachowska i Anna Waligóra-Tarnowska oraz instruktor głosowy Piotr Czechowicz. Obecnie chór jest rezydentem Domu Kultury KADR w Warszawie.
Chór VRC brał udział w licznych festiwalach (m.in. Festiwal Warszawska Jesień, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, Festiwal Nowe Epifanie) oraz konkursach chóralnych i jest laureatem wielu nagród. Ostatnie sukcesy zespołu to Złoty Dyplom i Grand Prix IV Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Sakralnej „Nadzieja w chórze” w Tykocinie (2021), Złoty Dyplom i Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Turnieju Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni w Chełmnie (2021), Złoty Dyplom na XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie (2022), Złoty Dyplom i Grand Prix w konkursie Musica in Urbe w Bydgoszczy (2022), Złoty Dyplom na 53. Festiwalu Chóralnym Legnica Cantat w Legnicy (2023) oraz Złoty dyplom na 35. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi (2023).
VRC chętnie współpracuje z polskimi kompozytorami muzyki współczesnej i bierze udział w projektach organizowanych przez instytucje takie jak Narodowy Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Muzeum Polin, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Muzeum Narodowe w Warszawie.
Więcej informacji: facebook.com/VRCchoir
Koncert …IN CAELO, ET IN TERRA… składa się z utworów współczesnych, w których sacrum przeplata się z profanum, dramatyczna ekspresja z liryzmem, a najdawniejsze tradycje i wątki kultury europejskiej zyskują świeży, nowoczesny wymiar.
W muzyczną przestrzeń pomiędzy niebem a ziemią wprowadzi słuchaczy Es ist ein Ros entsprungen, pełna pięknych harmonii XVII-wieczna pieśń adwentowa skomponowana przez Michaela Praetoriusa we współczesnym przetworzeniu Jana Sandströma. Następnie zabrzmią dwa utwory czerpiące z tradycji ludowej. Będzie to Zaświeć niesiądzu Zuzanny Koziej, współczesna reinterpretacja kurpiowskiej pieśni miłosnej, oraz dynamiczny utwór łotewskiego kompozytora Jēkabsa Jančevskisa Atsalums, opowieść o tym, jak trudno jest znaleźć szczęście poza rodzinnym krajem.
W dalszej części usłyszymy kompozycje sięgające po motywy z tradycji biblijnej oraz formy muzyki liturgicznej. Na początek zabrzmi Pater noster Romualda Twardowskiego. Wyjątkowym wydarzeniem będzie prapremiera utworu Sławomira Czarneckiego Hymnus Mater Dei Ursynoviensis, inspirowanego XVI-wiecznym obrazem Matki Bożej Wytrwale Szukającej, który znajduje się w kościele pw. Wniebowstąpienia Pańskiego. Następnie usłyszymy pełne dramatyzmu Mój Ójcze Marka Raczyńskiego, wykonywane w języku kaszubskim.
Nowoczesnymi środkami wyrazu z pewnością zaskoczy słuchaczy dowcipne Jaakobin isot pojat fińskiego kompozytora Pekki Kostiainena, w oryginalny sposób opowiadające historię synów biblijnego Jakuba. W dalszej kolejności usłyszymy fragmenty Missa nova Rafała Stradomskiego. Zmianą nastroju będzie inspirowana tradycją ludową, piękna Kołysanka
norweska Gunnara Erikssona, po której zabrzmi utwór innego kompozytora norweskiego Knuta Nystedta, dynamiczna Gloria z Missa brevis. Na zakończenie koncertu wrócimy z nieba na ziemię i usłyszymy pełne czułości Dookoła noc się stała Adama Sławińskiego.
Dominika Cieśla-Szymańska