Menu Zamknij

Rafał Stradomski

archiwum kompozytora

Ur. 13.10.1958 r. w Warszawie, ukończył kompozycję pod kierunkiem prof. Tadeusza Paciorkiewicza oraz wydział instrumentalny (obój) w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 roku otrzymał dwie nagrody: na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP za Kwintet dęty i na Konkursie im. G. Fitelberga za A tre na wielką orkiestrę symfoniczną. W latach 1992-3 był stypendystą Rządu Francuskiego (Ecole Normale de Musique). W latach 1984-2001 organizował i prowadził koncerty Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, występując również jako pianista i oboista. W 1992 roku założył wydawnictwo Felix Victor.

W swych utworach poszukuje nowych rozwiązań raczej w sferze konstrukcji niż w wynajdywaniu nowych efektów brzmieniowych. Korzysta zarówno ze zdobyczy serializmu jak i techniki dodekafonicznej, wykorzystuje elementy jazzu i możliwości aleatoryzmu. Stosuje także różne, wymyślone przez siebie techniki kompozytorskie, a także system dur-moll.

Skomponował około stu utworów: na orkiestrę (Rapsodia symfoniczna Ukraina, Rapsodia bułgarska, poemat symfoniczny Lawina, Wiedeński walc), zespoły kameralne (Canzona I i II, 3 Pieśni miłosne do słów własnych, trzy Kwartety smyczkowe), fortepian (Koncert na fortepian, kwartet saksofonowy i smyczki, Wariacje na temat Chopina), saksofon (Koncert na saksofon altowy i orkiestrę, dwie Sonaty, Tren, Per Gato).

Jest autorem dziewięciu powieści satyrycznych (Widok z pokoju bez okien, Życie seksualne Muminków, Ruski sikor albo wieczna miłość, Życie seksualne kosmitów pamięci Domenico Scarlattiego). Napisał również cztery sztuki teatralne: Trawnik, Syn chrzestny, Flecistka i Kontrafagocista.

Kyrie, Gloria, Agnus Dei

Kyrie, Gloria i Agnus Dei są częściami mszy chóralnej Missa Nova, poświęconej pamięci Jana Pawła II, początkowo napisanej (jako Missa Latina) na jednogłosowy chór głosów męskich, później przeniesionej na chór mieszany (Missa Nova) i wreszcie na chór i kwartet saksofonowy (Missa eolica). Ostatnia część cyklu, Agnus Dei, w wersji na głos z organami, była ulubionym utworem wybitnej śpiewaczki Stefanii Woytowicz, prawykonawczyni wielu słynnych utworów nowej muzyki polskiej, m.in. dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Stefania Woytowicz specjalnie zamówiła i wielokrotnie wykonywała Agnus Dei w wersji na sopran i kwartet smyczkowy. Missa Nova została skomponowana jako cykl pięciu utworów, obrazujących rozwój techniki kompozytorskiej od chorału gregoriańskiego (Kyrie), poprzez renesans i barok (Credo), klasycyzm i romantyzm (Gloria), muzykę nową – serializm (Sanctus) i wreszcie postmodernizm i wiek XXI (Agnus Dei).

Rafał Stradomski