https://www.superrolex.co/
Menu Zamknij

Sławomir Kupczak

fot. Bartosz Barczyk

Urodził się w 1979 we Wrocławiu. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. Krola Lipińskiego we Wrocławiu u Jana Antoniego Wichrowskiego oraz kompozycję komputerową u Cezarego Duchnowskiego. W macierzystej uczelni odbył także studia podyplomowe w zakresie kompozycji specjalnej (u Stanisława Krupowicza), kompozycji komputerowej (u Cezarego Duchnowskiego) oraz muzyki teatralnej i filmowej. Brał udział w międzynarodowych kursach dla młodych kompozytorów w Radziejowicach (2000), Gdańsku (2001) i Canterbury (Wielka Brytania, 2006).
Utwór Halny na elektronikę i improwizującą flecistkę, w wykonaniu Ewy Liebchen, został rekomendowany przez 66. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów (2019), która odbyła się w San Carlos de Bariloche w Argentynie. W 2006 jego utwór Anafora VI uzyskał czwartą lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii młodych kompozytorów. W tym samym roku, za utwór Anafora VII – Lament, otrzymał II nagrodę w 48. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, organizowanym przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Anafora V na wiolonczelę i komputer reprezentowała w 2004 Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie. Dwa inne utwory kompozytora – Res Facta i 4 tańce z przygrywką – w 2015 reprezentowały Polskie Radio w III edycji konkursu Palma Ars Acustica w Berlinie.
W maju 2015 odbyła się premiera jego opery kameralnej Voyager w reżyserii Michała Borczucha, napisanej na zamówienie Teatru Wielkiego–Opery Narodowej w Warszawie.
Jest twórcą muzyki solowej, kameralnej, symfonicznej, elektroakustycznej, teatralnej (do przedstawień w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego, Damiana Josefa Necia, Marii Spiss, Piotra Jędrzejasa, Jakuba Porcariego, Krzysztofa Globisza, i Pawła Passiniego) oraz filmowej.
Pisał na zamówienie m.in.: festiwali Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Musica Electronica Nova i Musica Polonica Nova, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Światowych Dni Muzyki MTMW we Wrocławiu, zespołu NeoQuartet, Fundacji 4.99, Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Stowarzyszenia Turning Sounds, Festiwalu Laboratorium Myśli Muzycznej, Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, Brand New Music Festival, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni (przy wsparciu finansowym Ernst von Siemens Musikstiftung), Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, Programu 2 Polskiego Radia, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Chóru Polskiego Radia.
Jego utwory były wykonywane na najważniejszych festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum (w ramach koncertu monograficznego), Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Prawykonań, Kontrasty (Ukraina), International Actual Music Festival The Other Space w Moskwie, Ohren auf Europa. Biennale der Neuen Musik w Düsseldorfie, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Audio Art Festival w Krakowie i Warszawie, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Aksamitna Kurtyna we Lwowie, Synthèse w Bourges, Polska! Year w Wielkiej Brytanii, Sonorites Festival w Belfaście i Prix Italia, Festivalis Druskomanija w Wilnie, International Chamber Music Festival of the Central Conservatory of Music w Chinach, Live Cinema Festival w Rzymie.
W latach 2004-2018 był nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Jeleniej Górze, prowadził Szkolną Orkiestrę Symfoniczną oraz zajęcia z kształcenia słuchu, harmonii i podstaw aranżacji, a także ćwiczenia z kompozycji.