Kasia Lewandowska
„Czasami dźwięk smakuje jak świeże maliny, czasami jest głęboko niebieski, a czasami pachnie pomarańczami.”
Harfistka, kompozytorka, improwizatorka, malarka, performerka i artystka multimedialna. Ukończyła studia w klasie harfy u prof. Urszuli Mazurek na Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina W Warszawie w 1991 r. Następnie odbyła, w ramach stypendium, studia podyplomowe w Wyższej Szkole Muzycznej i Akademii Tańca we Frankfurcie nad Menem u prof. Alicji Giles, które ukończyła w 1994 r.
Początkowo wykonywała muzykę klasyczną w orkiestrach symfonicznych i małych zespołach kameralnych. W poszukiwaniu własnego języka dźwiękowego zaczęła łączyć elementy klasyki, muzyki współczesnej a także jazzu i folku, tworząc własny język dźwiękowy o oryginalnym kolorycie, artykulacji i harmonii.
W 2000 r. zaczęły powstawać jej pierwsze, eksperymentalne, multimedialne kompozycje na harfę koncertową, elektryczną, oraz inne zmodyfikowane harfy w połączeniu ze światłem, kolorem, tekstem oraz tańcem. Poprzez łączenie obrazu i dźwięku jako form artystycznej wypowiedzi powstają jej pierwsze audiowizualne narracje i opowieści. W wyniku tych działań wykrystalizował się się centralny motyw jej twórczości i jednocześnie główna fascynacja – „muzyka wizualna”. Pod tym terminem artystka rozumie muzykę postrzeganą całościowo, wszystkimi zmysłami: nie tylko słuchem i wzrokiem ale także dotykiem, węchem i smakiem.
Kasia Lewandowska występowała m.in. w ramach festiwalu Jazz Tage w Ingolstadt w 2010, 2012, 2014 r., w Museum für Angewandte Kunst we Frankfurcie na Menem (wystawa i koncert na harfę elektryczną, taniec, elementy perkusyjne i akcję malarską do Wykładu o niczym Johna Cage’a, 2012 r.), w Die Klangturm w Saint Poelten pod Wiedniem (2004 r.).
Jej kompozycje, partytury i projekty graficzne znajdują się w licznych bibliotekach muzycznych Europy, USA i Japonii, m.in:
Zürich Zentralbibliothek
Universitatsbibliothek Basel,
Landesbibliothek Musikbibliothek Darmstadt
Bibliothek Nationale Luxemburg,
Österreichische Nationalbibliothek Wien,
Landesbibliothek Salzburg
Artystka od sześciu lat jest regularnie obecna na targach muzycznych oraz targach książki we Frankfurcie n/Menem. Jej wydawnictwo Orange Medien/Visuell działa od 2014 roku. Niemiecka Biblioteka Narodowa wyróżniła Lewandowską za indywidualne i prekursorskie kompozycje i partytury, m.in. poprzez umieszczenie ich w jubileuszowym katalogu (2011).
Wybrane płyty CD:
Day Walk, Night Walk (1997),
Vibration Gelb und Blau (1998),
Columbus und Kurbisbaumen (1998),
Twelve Places in Coloured Palace (1999),
Die Magnolien Bluehen (harfa solo 2006),
Blauer Vogel auf Rot (2006),
Fresh Orange (harfa, perkusja 2008),
Zitternd wie Schilfgras (harfa solo 2013)
seria 10 mini płyt Haiku i muzyka 2010-14, wydane w: Orangemedien (Frankfurt n/Menem), S’art (Palma de Mallorca), Hudson River (Nowy Jork)
film Visuele Musik: Das Haus des gelben Holunders
muzyka wizualna do haiku niemieckiego poety Ralfa Güntera Mohnnaua
muzyka do filmu tanecznego Treibsand Orange (2008)
Liczne wieczory literackie (harfa elektryczna i wiersze) oraz wystawy multimedialne i instalacje.
Więcej informacji na: www.orange-art-kl.com