Bartosz Smorągiewicz

Bartosz SMORĄGIEWICZ ukończył saksofon jazzowy w Hochschule fűr Musik Wűrzburg oraz kompozycję jako student prof. Chrisa Beiera. Od 2023 prowadzi Orkiestrę Jazzową Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.
Jest stypendystą “Meet The Composer” w Nowym Jorku, Otrzymał I nagrodę na IV i III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy w Słupsku. Podczas studiów w Niemczech dwukrotnie został laureatem stypendium fundacji Leni Geisler Stiftung.
Otrzymywał zamówienia na skomponowanie muzyki od różnych festiwali muzycznych, m.in. w 10. rocznicę International Chopin & Friends Festival w Nowym Jorku, z MKiDN otrzymał dofinansowanie na Rozrywkowe Mazurki na skrzypce i wiolonczelę, w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie” ( prawykonanie odbyło podczas festiwalu Emanacje), stypendium MKiDN „Kultura w sieci”, a w ramach Stypendium MKIDN skomponował Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową, Pieśni do słów Wisławy Szymborskiej dla tenora dr Rafała Grozdewa i orkiestrę smyczkową, oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną.
Komponował i aranżował utwory do filmów i seriali. Napisał muzykę do sztuk teatralnych: Ósmy cud świata i w Teatrze Powszechnym w Radomiu, oraz do przedstawień Olsztyńskiego Teatru Tańca: nie-Uprzejmość w Operze oraz MOA.
Zaaranżował i skomponował muzykę do koncertu telewizyjnego z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej.
Jego jazzowe kompozycje i aranżacje wykonywały Big Band Konglomera, 3275kg Orchestra, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Wűrzburger Jazz Orchestra, Big Band Akwarium, Big Band Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Big Band Hochschule fűr Musik Wűrzburg, Score Jazz Orchestra z Holandii, Big Band Aachen, Filharmonia Belgorod w Rosji.
Kompozycje kameralne i solowe wykonywane były na Teheran International Contemporary Music Festival, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Festiwalu Emanacje w Dębnie, Festiwalu Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Janowieckich Interpretacjach Muzyki, Falenickich Koncertach Letnich w Warszawie, czy Festiwalu Telemannowskim w Żarach, Audio Stage w Warszawie, Elbląską Orkiestrę Kameralną, a. kompozycje symfoniczne przez Filharmonię Warmińsko-Mazurską.
Jako jedna z kilkunastu osób z całego świata został zaproszony do udziału w legendarnych warsztatach kompozytorskich założonych przez Boba Brookmayera, a obecnie kontynuowanych przez Jima McNeelyego, BMI Jazz Composers’ Workshop, odbywających się w Nowym Jorku.
Jako multiinstrumentalista występował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii.
Wydał 3 płyty autorskie, a w 17 płytach brak udział jako sideman.
Człowiek zwielokrotniony na kwartet saksofonowy i trio jazzowe, to utwór odnoszący się do współczesnych problemów społecznych i kondycji umysłu w dobie sztucznej inteligencji.
Formalnie jest to kompozycja trzyczęściowa, a stylistycznie międzygatunkowa. W stylistykę muzyki współczesnej implementowana jest stylistyka jazzowa, elementy melodyki muzyki hiszpańskiej i latino, a także element muzyki rozrywkowej. Stylistyki przenikają się próbują zdominować inne.
Bartosz Smorągiewicz