Bartosz Kowalski-Banasewicz
Kompozytor, multiinstrumentalista, aranżer, improwizator, doktor habilitowany sztuk muzycznych. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który ukończył z wyróżnieniem, oraz w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (kompozycja muzyki filmowej). Jest również absolwentem Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Komputerowej i Audiowizualnej łódzkiej akademii, gdzie studiował pod kierunkiem m.in. Krzysztofa Knittla, Krzesimira Dębskiego, Zygmunta Koniecznego i Macieja Zielińskiego.
Zdobył nagrody w dwudziestu trzech konkursach kompozytorskich (m.in. w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego, Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga, Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda – trzykrotnie, konkursie Musica Sacra – sześciokrotnie oraz nagrodę główną w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Arboretum” przyznaną przez Krzysztofa Pendereckiego). Jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1997, 2006) oraz Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2005). W sezonie 2012/2013 był kompozytorem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej. W 2014 roku został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Jest autorem ponad stu pięćdziesięciu kompozycji – od utworów symfonicznych, przez chóralne, wokalno-instrumentalne, kameralne, po muzykę filmową i elektroniczną. W dorobku ma również wiele instrumentacji oraz aranżacji muzyki poważnej i rozrywkowej. Jego twórczość rozbrzmiewała podczas prestiżowych festiwali (m.in. podczas Światowych Dni Muzyki w Zagrzebiu, Warszawskich Spotkań Muzycznych czy festiwali Musica Polonica Nova i Gaude Mater), w wykonaniu uznanych zespołów i solistów (m.in. Polskiej Orkiestry Radiowej, orkiestr filharmonicznych, Lwowskiej Orkiestry Kameralnej Leopolis, Polskiego Chóru Kameralnego, Chóru Polskiego Radia w Krakowie, zespołu Kwartludium).
Prisma
W utworze Prisma (niem. Pryzmat) zależało mi na uzyskaniu efektu obserwacji otaczającego świata przez wolno obracany w dłoni szklany pryzmat, w którym obserwowane kształty ulegają nieustannym deformacjom, przywołując niekiedy bliższe lub dalsze skojarzenia z czymś poznanym w przeszłości. W przełożeniu na język muzyczny ów labirynt odkształceń prowadzi do cytatów znanych z muzyki poprzednich epok, zaś deformacji ulega linia czasu. Kompozycja Prisma na kwintet fortepianowy to w pewnym stopniu twórcza kontynuacja idei kompozytorskiej zawartej we wcześniejszej kompozycji Prismatic Shapes na orkiestrę smyczkową, nagrodzonej pierwszą nagrodą na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Arboretum” Krzysztofa Pendereckiego.
Bartosz Kowalski-Banasewicz