Tomasz Jakub Opałka
Kompozytor i producent muzyczny, urodzony w 1983 roku.
Absolwent studiów kompozytorskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Krzysztofa Baculewskiego. W 2019 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego, obecnie pracuje na stanowisku prof. UMFC, prowadzi własną klasę kompozycji oraz zajęcia z kompozycji muzyki filmowej, pełni funkcję Kierownika Pracowni Muzyki Filmowej i Teatralnej UMFC, jest współautorem innowacyjnego programu naukowo-dydaktycznego na kierunku MEFiT.
Zajmuje się tworzeniem muzyki poważnej, filmowej i teatralnej. Tworzył na zamówienie ważnych polskich i światowych instytucji muzycznych. Autor interaktywnej muzyki do immersyjnej instalacji dla Polskiego Pawilonu podczas wystawy światowej EXPO 2020 w Dubaju, za którą otrzymał nominację do Hollywood Music in Media Award, a także tytuł Ambasadora EXPO. W marcu 2022 roku miało miejsce prawykonanie koncertowe jego entuzjastycznie przyjętej opery Ars Moriendi – Requiem Giocoso, zamówionej przez Polską Operę Królewską. Jest autorem niezwykle pozytywnie odebranej płyty EMERGE, wydanej nakładem wytwórni Warner Classics.
Przez kilka lat mieszkał w Los Angeles, gdzie pracował z kompozytorami należącymi do ścisłej czołówki Hollywood. Współpracował z instytucjami takimi, jak: London Symphony Orchestra, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Polska Opera Królewska, Deutsche Oper Berlin, Calgary Philharmonic Orchestra, Morningside Music Bridge, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Baltic Neopolis Orchestra, Sinfonietta Cracovia, Elbląska Orkiestra Kameralna, Słowacka Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy, Orkiestra Kameralna Wirtuozi Lwowa, a także z orkiestrami filharmonicznymi w Gorzowie, Kielcach, Szczecinie, Łodzi, Kaliszu, Instytut Adama Mickiewicza, Związek Kompozytorów Polskich, Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Zamek Królewski w Warszawie, Stowarzyszenie Porta Musicae, Science Now, Stellar Fireworks i Tellart (Pawilon Polski podczas EXPO Dubai) oraz artystami i zespołami: Katarzyna Duda, Jadwiga Czarkowska, Janusz Wawrowski, Maciej Frąckiewicz, Bartłomiej Duś, Rafał Grząka, Leszek Lorent, Andreas Graf, Rafał Łuc, Szymon Bywalec, Krzysztof Słowiński, Monika Wolińska, Roman Rewakowicz, Michał Klauza, Wojciech Michniewski, Łukasz Borowicz, Jacek Rogala, Lilianna Krych, Jurek Dybał, Ben Palmer, Karl Hirzer, Daniel Gazon, Zygmunt Rychert, Arditti Quartet, Bozzini Quartet, Ligeti Quartet, Cracow Duo, Sekstet wokalny proModern, zespół Kijowscy Soliści, R&B Modern i inni.
Jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Kompozytorów Polskich oraz Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców ASCAP.
Hypersphere
Z teoretycznego punktu widzenia wyobrażenie sobie wielowymiarowej hipersfery dla człowieka jest dość trudne, ponieważ tego typu przestrzeń (cztery lub więcej wymiarów) leży poza granicami ludzkiego, trójwymiarowego postrzegania otoczenia. Przecięcie zwykłej kuli skutkowałoby zobaczeniem zwykłego koła, gdybyśmy jednak zdołali przekroić hipersferę, w miejscu jej przecięcia, zobaczymy kulę.
A jak powyższe ma się do samego utworu?
Nie zagłębiając się w długie i niezbyt istotne dla słuchaczy szczegóły, mogę jedynie napisać, że część rozwiązań zastosowanych do zarządzania tkankami utworu, materiałem muzycznym, jego przetworzeniami, inwersjami oraz formą, zostało zaczerpniętych ze struktury hiperkuli.
Ale to tylko część opowieści.
Tomasz Jakub Opałka