Grzegorz Lalek
Skrzypek, urodzony w Warszawie. Gry na instrumencie uczył się pod kierunkiem Krzysztofa Bąkowskiego i Konstantego Andrzeja Kulki. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie skrzypiec prof. Sławomira Tomasika. Swój kunszt instrumentalny w zakresie wykonawstwa historycznego doskonalił pod okiem mistrzów: Simona Standage’a i Antona Stecka.
W 1997 roku otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo, a w roku 1998 wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. K. Bacewicza.
W roku 2002 dokonał premierowego nagrania utworu Mariana Sawy Largo na skrzypce i organy. Dwa lata później nagrał płytę poświęconą twórczości kameralnej Josepha Gabriela Rheinbergera, a w 2007 Koncert na skrzypce amplifikowane Weroniki Ratusińskiej (płyta z tym nagraniem otrzymała nagrodę fonograficzną Pizzicato Supersonic Award). W 2012 został odznaczony przez Prezydenta RP brązowym krzyżem zasługi za osiągnięcia artystyczne i działalność na rzecz rozwoju muzyki.
Wziął udział w realizacji ponad 100 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową. Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych. W swoim repertuarze sięga po muzykę XVII i XVIII wieku, a także kompozycje współczesne, tango i elektroniczną muzykę klubową. Jako skrzypek–kameralista współtworzy kilka zespołów (Gang Tango, The New Art Ensemble, Orkiestra ADRIA, Kwartet Kwadrat, Skarby), które prowadzą aktywną działalność nagraniową i koncertową. Jest członkiem i współzałożycielem legendarnej tangowej formacji Tangata Quintet, z którą nagrał płyty z muzyką Astora Piazzolli (2004) i polskimi tangami (2005). Obie otrzymały nominacje do Nagrody Fonograficznej FRYDERYK.
Gra na skrzypcach barokowych i klasycznych, koncertując z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej (Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Concerto Polacco, Harmonologia, Il Tempo, Consortium Sedinum, Capella Cracoviensis, Polska Orkiestra XVIII wieku, Contrasto Armonico, Royal Baroque Ensemble, FAMD.PL). W 2009 założył Ensemble Hyacinthus – zespół grający na instrumentach historycznych w zgodzie z dawnymi praktykami wykonawczymi, a którego debiut miał miejsce na Festiwalu Noworocznym w Gstaad. Od 2010 roku Grzegorz Lalek jest koncertmistrzem orkiestry Fundacji Akademii Muzyki Dawnej w Szczecinie, a od 2014 koncertmistrzem orkiestry barokowej Royal Baroque Ensemble, z którą występował podczas Festiwali Oper Barokowych Dramma per Musica w latach 2014-2023, a jako solista Swój kunszt instrumentalny w zakresie wykonawstwa historycznego doskonalił pod okiem mistrzów: Simona Standage’a i Antona Stecka.
w katowickim NOSPR w 2018 roku. Pełni również funkcję koncertmistrza w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej, z którym występuje jako solista, a także prowadzi orkiestrę od pulpitu pierwszego skrzypka. W 2017 i 2018 roku wystąpił wraz z klawesynistką Lilianną Stawarz na festiwalu Actus Humanus w Gdańsku wykonując komplet Sonat op. 5 Arcangelo Corellego. Na instrumentach z epoki wykonuje repertuar obejmujący okres od wczesnego baroku do wczesnego romantyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastka wirtuozowskiego.
Jego pasją jest ponadto gra na mandolinie. W 2017 roku wystąpił jako mandolinista w Filharmonii Narodowej u boku Artura Rucińskiego w Don Giovannim W.A. Mozarta. Regularnie wykonuje solowe partie mandolinowe w operach W.A. Mozarta i A. Vivaldiego w realizacjach Warszawskiej Opery Kameralnej.