Menu Zamknij

Sławomir Kupczak

fot. Bartosz Barczyk

Ur. w 1979 we Wrocławiu, studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu u Jana Antoniego Wichrowskiego oraz kompozycję komputerową u Cezarego Duchnowskiego. W macierzystej uczelni odbył ponadto studia podyplomowe w zakresie kompozycji specjalnej (u Stanisława Krupowicza), kompozycji komputerowej (u Cezarego Duchnowskiego) oraz muzyki teatralnej i filmowej. Brał udział w międzynarodowych kursach dla młodych kompozytorów w Radziejowicach (2000), Gdańsku (2001) i Canterbury (Wielka Brytania, 2006).

Utwór Halny na elektronikę i improwizującą flecistkę w wykonaniu Ewy Liebchen został rekomendowany przez 66. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów (2019), która odbyła się w San Carlos de Bariloche w Argentynie. W 2006 roku jego utwór Anafora VI uzyskał czwartą lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii młodych kompozytorów. W tym samym roku za utwór Anafora VII – Lament otrzymał II nagrodę w 48. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda organizowanym przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Anafora V na wiolonczelę i komputer reprezentowała w 2004 roku Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie. Dwa inne utwory kompozytora – Res Facta i 4 tańce z przygrywką – w 2015 roku reprezentowały Polskie Radio w III edycji konkursu Palma Ars Acustica w Berlinie. W maju 2015 roku odbyła się premiera jego opery kameralnej Voyager w reżyserii Michała Borczucha, napisanej na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Sławomir Kupczak jest twórcą muzyki solowej, kameralnej, symfonicznej, elektroakustycznej, teatralnej (do przedstawień w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego, Damiana Josefa Necia, Marii Spiss, Piotra Jędrzejasa, Jakuba Porcariego, Krzysztofa Globisza i Pawła Passiniego) i filmowej. Pisał na zamówienie festiwali m.in.: Warszawskiej Jesieni, Sacrum Profanum, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Światowych Dni Muzyki MTMW we Wrocławiu, Musica Electronica Nova i Musica Polonica Nova, Laboratorium Myśli Muzycznej, zespołu NeoQuartet, Fundacji 4.99, Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Stowarzyszenia Turning Sounds, Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, Brand New Music Festival, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni (przy wsparciu finansowym Ernst von Siemens Musikstiftung), Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, Programu 2 Polskiego Radia, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Chóru Polskiego Radia. Jego utwory były wykonywane na najważniejszych festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak Warszawska Jesień, Sacrum Profanum (w ramach koncertu monograficznego), Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Prawykonań, Kontrasty (Ukraina), International Actual Music Festival The Other Space w Moskwie, Ohren auf Europa – Biennale der Neuen Musik w Düsseldorfie, Festiwal Muzyki Polskiej i Audio Art Festival w Krakowie i Warszawie, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Aksamitna Kurtyna we Lwowie, Synthèse w Bourges, Polska!Year w Wielkiej Brytanii, Sonorites Festival w Belfaście i Prix Italia, Festivalis Druskomanija w Wilnie, International Chamber Music Festival of the Central Conservatory of Music w Chinach, Live Cinema Festival w Rzymie.

W latach 2004 -­ 2018 był nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze, prowadził Szkolną Orkiestrę Symfoniczną oraz zajęcia z kształcenia słuchu, harmonii i podstaw aranżacji, a także ćwiczenia z kompozycji.