Menu Zamknij

Jarosław Kordaczuk

fot. Przemysław Wiśniewski

Kompozytor, artysta dźwięku; ur. 18 sierpnia 1967 w Biskupcu. Kordaczuk w swojej twórczości chętnie łączy akustyczny i elektroakustyczny aparat wykonawczy. W szczególności kreowanie dźwięku „na żywo” zdaje się pozostawać najbliżej centrum jego upodobań kompozytorskich w tym aspekcie. Sam uczestniczy często w wykonywaniu swoich utworów czy to jako dyrygent, czy jako wykonawca np. partii monoctone – oryginalnego instrumentu elektroakustycznego, którego jest konstruktorem. Bardzo ważnym utworem jest w tym kontekście Strumenti della Passione na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę – rodzaj współczesnej pasji pisanej na zamówienie orkiestry barokowej Arte dei Suonatori (Zamówienie Kompozytorskie MKiDN).

Jest niewątpliwie jednym z najprężniej działających polskich kompozytorów w domenie twórczości dla dzieci. Autor pokaźnej liczby kompozycji wprowadzających dzieci w świat muzyki współczesnej, w dużej części na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Za utwór Titelitury do baśni Braci Grimm kompozytor otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Murraya Schafera. Twórca szeregu utworów interaktywnych. Projekt performatywny oparty na sensorach Którędy do dźwięku stworzony na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu miał już blisko 100 realizacji na terenie całego kraju i zagranicą. Na uwagę zasługują także dwa projekty realizowane na zamówienie Filharmonii Gorzowskiej: Księga bałaganu (dzieci) oraz Księga emocji (młodzież) oraz Generator X i Generator Y na zamówienie Filharmonii w Szczecinie. Kordaczuk jest autorem unikatowego w skali światowej Koncertu fortepianowego dla dzieci oraz opery Gwiezdnik poruszającej trudny dla dzieci temat odchodzenia bliskich.

W 2020 roku stypendysta Ministra MKiDN, projekt Chromatofon – warsztaty koloru i dźwięku oparte na prototypowym instrumencie przetwarzającym kolory RGB na sygnały MIDI. W 2021 roku w ramach projektu Dotykanie dźwięku opracował system obiektów drżących, w których dźwięk jest wyzwalany i „słyszany” dotykiem. Umożliwia to wykonanie cyklu 3 utworów Kordaczuka pod tym samym tytułem przez osoby niesłyszące.

Więcej informacji: http://jarekkordaczuk.pl/

Z Księgi owadów: Termity jedzą bity oraz Komary śpiące na łące

Księga owadów to cykl elektroakustycznych utworów pseudoonomatopeicznych. Wszystkie dźwięki wytwarzane są tu za pomocą głosu ludzkiego lub instrumentów akustycznych, a następnie mniej lub bardziej (raczej mniej) przetwarzane elektronicznie. W utworze Komary śpiące na łące słyszymy tyleż nieśmiałe co nieudolne próby gry na trąbce dokonywane przez kompozytora. Natomiast utwór Termity jedzą bity zdradza symptomy złego wychowania swojego stwórcy w zachowaniu przy stole podczas posiłku.

Cykl powstał na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, 2007.