https://www.superrolex.co/
Menu Zamknij

Wojciech Błażejczyk

Urodził się w 1981 roku; absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina – ukończył kompozycję w klasie prof. Zygmunta Krauze, reżyserię dźwięku w klasie prof. Andrzeja Lupy oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest kierownikiem Chopin University Electronic Music Studio na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. New Music Concerts, Warszawska Jesień, Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945, Intersonanzen, Afekt Festival, Musica Electronica Nova, Sacrum Profanum, AudioArt, przez zespoły takie jak Klangforum Wien, MusikFabrik, Polska Orkiestra Radiowa, United Instruments of Lucilin, Filharmonia Gorzowska, New Music Concerts Ensemble, Orkiestra Wratislavia, Kwartludium, Hashtag Ensemble.

Jest laureatem szeregu nagród w konkursach kompozytorskich, m.in. nagrody International Confederation of Electroacoustic Music Prix CIME 2019 za utwór #NetworkMusic, III nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim K. Pendereckiego «Arboretum», I nagrody w 52. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2011). Jego utwór Warsaw Music znalazł się w finale konkursu Europejskiej Unii Radiowej EBU Palm Ars Acustica 2016. W 2013 r. uczestniczył w warsztatach IRCAM Forum Workshops w Paryżu, w 2017 – w programie Composer Collider z zespołem MusikFabrik, którego efektem był utwór Teoria strun na 11 instrumentów strunowych Harrego Partcha. Wydał 4 płyty monograficzne: Muzyka strun (Chopin University Press, 2022), General Theory of Relativity (KAIROS, 2021), Trash Music (Requiem Records, 2018) i Loopowizacje (For Tune, 2013) i szereg płyt z muzyką improwizowaną z Hashtag Ensemble i The Intuition Orchestra.

Tworzy zarówno muzykę akustyczną jak i elektroakustyczną, komponuje także muzykę teatralną i filmową. W swoich utworach wykorzystuje stworzone przez siebie instrumenty: obiektofony – przedmioty codziennego użytku, których dźwięk jest przetwarzany na żywo oraz Gestofon – instrument elektroniczny sterowany gestami, a także nietypowe instrumenty strunowe.

Wojciech Błażejczyk jest także aktywnym gitarzystą. Wykonuje muzykę nową na gitarze elektrycznej oraz jako wykonawca live electronics. Koncertował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Ankunft: Neue Musik, Intersonanzen, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, AdLibitum, Audio Art, Olympus Jazz Festival.

Jest członkiem Hashtag Ensemble. Wykonuje także muzykę improwizowaną. Występował m.in. z Kawalerami Błotnymi, Electronishes Gluck, Adamem Pierończykiem, Agatą Zubel, Krzysztofem Knittlem, Joëlle Léandre.

Jako reżyser dźwięku specjalizuje się w nagraniach i projekcji dźwięku na koncertach muzyki nowej oraz tworzeniu sound design’u do filmów. Prowadzi także warsztaty dla dzieci związane z muzyką elektroakustyczną i wykorzystaniem obiektów w muzyce.

Koncert na klarnet B, altówkę, elektronikę i orkiestrę smyczkową został skomponowany w 2018 roku na zamówienie Radomskiej Orkiestry Kameralnej, dla dwojga wirtuozów: Aleksandry Demowskiej-Madejskiej i Adama Eljasińskiego. Materiał dźwiękowy skoncentrowany jest wokół dźwięku „d”, który najpierw wydobywa się z szumów i dźwięków perkusyjnych, następnie jest ekstrapolowany na częstotliwości swojego szeregu harmonicznego i subharmonicznego, by następnie stać się jedynie jedną z wielu równouprawnionych wysokości. Warstwa elektroniczna zawiera przekształcenia dźwięku altówki i klarnetu (a czasem także całej orkiestry) na żywo, z wyjątkiem części drugiej, w której opiera się ona na transformacjach spektralnych pojedynczych dźwięków altówki.

WB