Menu Zamknij

Iwona Kisiel

fot. mat. własne

Kompozytorka ur. w 1972 w Warszawie. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Rudzińskiego oraz dyplomowana wiolonczelistka
w klasie prof. Mariana Raczaka w PSSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie.

W jej dorobku kompozytorskim, zarejestrowanym na kilku płytach CD, znajduje się muzyka kameralna na różne składy wykonawcze, symfoniczna, utwory na orkiestrę smyczkową, utwory wokalne, w tym ponad 28 pieśni na głos i fortepian do wierszy m.in. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, H. Poświatowskiej, J. Iwaszkiewicza,
B. Leśmiana czy Z. Herberta. Język muzyczny kompozytorki, pełen emocji
i ekspresji, charakteryzuje się melodyjnością i neoromantyczną harmonią, łączoną
z elementami jazzu oraz muzyki filmowej.

Współpracowała ze znakomitymi artystami, m.in. Kwartetem Wilanów, Warsaw Camerata pod dyr. Pawła Kos-Nowickiego, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Trio Galant, Opium String Quartet (obecnie Kwartet Polonika). Jej utwory wykonywane były wielokrotnie w Polsce i za granicą. W 2019 r. w Rosji, w Filharmonii Kaliningradzkiej, odbyła się światowa premiera utworu Plejady na dwa flety i organy (Agata Kielar Długosz, Łukasz Długosz – flety, Roman Perucki – organy). W lutym 2020 r., w Parlamencie Europejskim w Brukseli, podczas wydarzenia „Zaślubiam
Cię… Stulecie powrotu Polski nad Bałtyk” odbyła się światowa premiera jej utworu na dwa flety i fortepian Once Upon the Sea…, w wykonaniu Agaty Kielar-Długosz, Łukasza Długosza i Andrzeja Jungiewicza.

Kompozytorka jest też autorką ponad 60 piosenek do słów m.in. Olgi Bończyk (piosenki wydane na płycie O. Bończyk Piąta rano), Asji Łamtiuginy (piosenka Zdradził mnie znalazła się w autorskim spektaklu poetki Zakochaj się na śmierć), Krystyny Królikowskiej-Waś, Doroty Czupkiewicz, Wojciecha Darda-Ledzion, Marka Waszkiewicza, Roberta Bernatowicza, Andrzeja Podulki. Iwona Kisiel jest też autorką muzyki dla dzieci, w tym dwóch sztuczek teatralnych: Ratuj Raku Szczypacy (do tekstu Marka Waszkiewicza) i O dobrej Pani Wróżce i Mamie, która nie umiała opowiadać bajek (do tekstu Krystyny Królikowskiej-Waś) oraz kilku piosenek
dla dzieci.

Jest dwukrotną beneficjentką programu „Zamówienia Kompozytorskie” (2016 i 2018). W lutym 2019 r. otrzymała od Prezydenta m.st. Warszawy Stypendium dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszecnianiem kultury i opieką nad zabytkami w m.st. Warszawie na 2019 rok.
Kompozytorka jest członkiem oraz wielokrotną stypendystką Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jest obdarzona słuchem absolutnym oraz zdolnością synestezji, w tym chromestezji (słyszenie w kolorach).

Utwór Sun Island na orkiestrę smyczkową z towarzyszeniem fletu, oboju, waltorni i trąbki, powstał na początku 2022 roku i został napisany na zamówienie 36. Warszawskich Spotkań Muzycznych. Podobnie jak inne moje kompozycje jest kolażem kilku stylów muzycznych począwszy od neoromantyzmu, poprzez postimpresjonizm, ekspresjonizm, aż po muzykę współczesną. Siłą utworu jest, niezwykle dla mnie ważna i podstawowa, melodia i harmonia. Starałam się stworzyć utwór pełen pasji, emocji, dynamicznych wzlotów, nasyconych, gęstych współbrzmień, skrzący się przeróżnymi barwami instrumentów, nie stroniący od bardzo bliskich mi elementów jazzu i muzyki filmowej. Synteza współczesnego brzmienia z estetyką początku XX wieku i znalezienie dźwiękowego kompromisu pomiędzy nimi to główne założenia w całej mojej twórczości.

Iwona Kisiel
www.iwonakisiel.pl