Menu Close

Maciej Zieliński

Maciej Zieliński fot. Bartek Barczyk

Ukończył z wyróżnieniem warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina oraz Royal Academy of Music w Londynie.
Jego twórczość współczesna jest określana mianem „postmodernizmu emocjonalnego”. Zwraca uwagę swoją ekspresyjnością, inwencją formalną i strukturalną, oryginalną orkiestracją oraz indywidualnym spojrzeniem na postmodernizm.
Utwory jego autorstwa zdobyły dziewięć nagród w konkursach kompozytorskich, w tym dwie na arenie międzynarodowej (Niemcy, Czechy), i były wykonywane podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą, m.in. na Warszawskiej Jesieni, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Musica Polonica Nova, Park Lane Festival oraz ISCM World Music Days.
W 2012 roku otrzymał nominację do nagrody FRYDERYK w kategorii „Kompozytor Roku”. W roku 2014 jego album V Symphony otrzymał nominację do FRYDERYKA w kategorii „Album roku”. Do tej pory ukazało się ponad 30 albumów z jego muzyką, w tym cztery monograficzne.
Jest również cenionym kompozytorem muzyki filmowej, za którą zdobył wiele międzynarodowych nagród i nominacji.
więcej: www.maciejzielinski.pl

Impressioni Concertante na kwintet dęty to utwór skomponowany w 2020 roku na zamówienie Krakowskiego Kwintetu Dętego, któremu również został dedykowany. Kompozycja składa się z kontrastujących ogniw, różniących się doborem materiału dźwiękowego, fakturą oraz rodzajem ekspresji. Istotnym elementem utworu jest prezentacja możliwości solowych poszczególnych instrumentów – w kolejnych częściach jeden z muzyków pełni rolę wiodącą, koncertującą, podczas gdy pozostali tworzą warstwę akompaniującą. Czas trwania utworu wynosi około 12 minut.

The Whooper na kwartet saksofonowy, fortepian, kontrabas i zestaw perkusyjny powstał na zamówienie festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne i kwartetu saksofonowego The Whoop Group.
Tytuł utworu nawiązuje zarówno do nazwy zespołu, jak i do „whooper swan” – łabędzia krzykliwego, znanego z donośnych, charakterystycznych odgłosów. Kompozycja stanowi kontynuację postmodernistycznych poszukiwań kompozytora. Tym razem twórca konfrontuje elementy muzyki jazzowej i funkowej z idiomami muzyki współczesnej, tworząc zaskakujące zestawienia i nowe konteksty. Utwór eksploruje podejścia inspirowane technikami montażowymi, didżejskimi i samplerowymi – jednak bez wykorzystania urządzeń elektroakustycznych. Czas trwania utworu wynosi około 10 minut.

Maciej Zieliński