Menu Zamknij

Michael Praetorius

www.amazon.pl

Michael PRAETORIUS, Schultheiss, Schultze (Praetorius jest zlatynizowaną formą nazwiska), ur. 15 II 1571 lub 1572 Creuzburg k. Eisenach, zm. 15 II 1621 Wolfenbüttel, niemiecki kompozytor, teoretyk muzyki i organista. Praetorius uczęszczał do łacińskiej szkoły w Torgau, muzyki uczył go kantor M. Voigt. W 1584 kontynuował edukację w Zerbst, w 1585 podjął studia filozoficzne i teologiczne we Frankfurcie nad Odrą. W latach 1587–90 był równocześnie organistą przy uniwersyteckim kościele St. Marien. W 1590 opuścił Frankfurt i prawdopodobnie w 1592 lub 1593 osiadł w Wolfenbüttel, gdzie w 1595 został organistą na dworze księcia biskupa Heinricha Juliusa von Braunschweig-Wolfenbüttel. W 1596 wziął udział w spotkaniu wybitnych niemieckich organistów podczas uroczystości poświęcenia nowych organów w Gröningen, w 1602 i 1603 podróżował do Ratyzbony, w IX 1603 poślubił Annę Lakemacher, z którą miał dwóch synów – Michaela i Ernsta. W 1604 został (po Th. Mancinusie) kapelmistrzem dworu w Wolfenbüttel. Za czasów Mancinusa i Praetoriusa dwór w Wolfenbüttel z wokalno-instrumentalną kapelą o wysokim poziomie wykonawczym należał do znaczących ośrodków muzycznych w Niemczech. W latach kapelmistrzostwa na dworze księcia biskupa Heinricha Juliusa Praetorius współpracował z czołowym ówcześnie budowniczym organowym, E. Compeniusem. Po śmierci księcia (1613) był do 1616 kapelmistrzem dworu elektora saskiego w Dreźnie; poznał tam H. Schütza i S. Scheidta, pojawiał się też w roli kapelmistrza i organizatora muzycznego w innych ośrodkach, m.in. w Naumburgu, Halle. W 1617 zreorganizował kapelę w Sondershausen, uczestniczył w uroczystościach poświęcenia dworu w Kassel, na które napisał Concertgesang. W 1618 wraz z H. Schützern i S. Scheidtem otrzymał polecenie reorganizacji kapeli przy katedrze w Magdeburgu. Jesienią 1619 przebywał w Lipsku, Norymberdze i Bayreuth. Po powrocie do Wolfenbüttel w 1620 dotknięty chorobą Praetorius nie podjął już funkcji kapelmistrza zespołu dworskiego, który przeżywał wtedy regres. W ostatnich miesiącach życia wsparcie materialne stanowiła dla niego prebenda, należna mu z racji posiadania (najpóźniej od 1614) tytułu przeora klasztoru w Ringelheim koło Goslar. W ciągu pracowitego życia Praetorius zgromadził pokaźny majątek, przed śmiercią znaczną jego część przeznaczył na fundusz dobroczynny dla ubogich.

Twórczość kompozytorska Praetoriusa należy do bardzo ważnych zjawisk w dziejach niemieckiej muzyki protestanckiej, niemal w całości reprezentuje muzykę wokalną i wokalno-instrumentalną, przeznaczoną dla liturgii luterańskiej i obejmuje ponad 2000 utworów. Najdonioślejszym wkładem Praetoriusa w kształtowanie reformacyjnej muzyki baroku są liczne opracowania chorału protestanckiego, które wypełniają większą część Musae Sioniae cz. 1–9, pojawiają się też w innych zbiorach (Urania).

Znaczącą pozycję zajmuje także, choć skromna ilościowo, twórczość organowa obejmująca 8 opracowań chorału protestanckiego. Mimo wyraźnego jeszcze stylistycznego pokrewieństwa z muzyką wokalną, inicjują one fenomen chorału organowego, typowego dla niemieckiego baroku. Odosobniony fragment zachowanej spuścizny Praetoriusa stanowią instrumentalne tańce francuskie zebrane w Terpsichore, jedyny przykład jego twórczości świeckiej.

Język dźwiękowy Praetoriusa reprezentuje stylistykę etapu przejściowego między późnorenesansową polifonią a stylem wczesnobarokowym i wyraźnie ewoluuje.

Do końca pobytu w Wolfenbüttel dominował nurt motetowo-madrygałowy wyrastający z osiągnięć mistrzów schyłku renesansu, głównie Orlanda di Lasso i L. Marenzia (m.in. motety, psalmy, Musae Sioniae, Urania). Ugruntowane w tradycji muzyki religijnej techniki kompozytorskiej (głównie przeimitowanie i cantus firmus) nasycone zostają drobnymi wartościami nutowymi, bardziej energiczną niż w przeszłości muzyczną deklamacją tekstu, strukturami symetrycznymi, co nawiązuje do maniery madrygałowej końca XVI w. W okresie drezdeńskim Praetorius zwrócił się ku nowszym zdobyczom kompozytorskim i stylistycznym twórców włoskich, wprowadzając basso continuo, zwiększając rolę instrumentów, zbliżając się do stylu koncertującego.

Z historycznej perspektywy o wiele większe znaczenie niż dorobek kompozytorski Praetoriusa mają jego prace teoretyczne. Centralnym dziełem jest 3-tomowy traktat Syntagma musicum – jedno z najważniejszych źródeł wiedzy o muzyce pierwszych dekad XVII w., dokumentujący ówczesną myśl dotyczącą sztuki dźwięku. Tom 1 przedstawia dzieje 1-głosowego śpiewu kościelnego od jego początków do doby reformacji. W tomie 2 autor zamieścił opis instrumentów swojej epoki, stanowiący – obok nieco późniejszego ujęcia M. Mersenne’a w Harmonie universelle – najpoważniejszy przyczynek do znajomości wczesnobarokowego instrumentarium. Najbardziej interesujące aspekty poznawcze posiada tom 3, zawierający usystematyzowane i obszerne objaśnienia terminów muzycznych z zakresu praktyki kompozytorskiej i wykonawczej, wsparte licznymi przykładami nutowymi i tabelami.

źródło: Polska Biblioteka Muzyczna