Edward Sielicki
Ur. 03.06.1956 w Warszawie. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) u Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego (1975-1980). W 1984 kontynuował studia kompozytorskie, m.in. w dziedzinie muzyki elektronicznej, u Tona de Leeuw w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie (w ramach stypendium rządu holenderskiego). Dwukrotnie uczestniczył w Międzynarodowych Warsztatach Kompozytorskich w Amsterdamie (1984, 1988), w Kursach Wakacyjnych w Darmstadcie (1986) i w Awinionie (1991) oraz kilku kursach i warsztatach muzycznych w Polsce.
Jest laureatem m.in. Konkursu Młodych ZKP, Konkursu Oddziału Warszawskiego ZKP oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Radio Suisse Romande” w Genewie, Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges. Szereg jego dzieł zarejestrowanych zostało archiwalnie w Polskim Radiu i na płytach. Stale współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Kilkakrotnie nominowany do Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”.
Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1992-93 prowadził zajęcia na Letnim Uniwersytecie w Marly-le-Roi pod Paryżem, a w 2001 i 2003 oraz 2005-06, 2010 i 2013 oraz 2016 roku prowadził klasę kompozycji na Uniwersytecie Keimyung w Daegu w Korei Południowej. W 2007 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Prowadził klasy mistrzowskie w kilku ośrodkach, w tym w Konserwatorium Muzycznym im. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu oraz Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi w Stambule (Turcja). W latach 2009 -14 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Oprócz działalności akademickiej działa w stowarzyszeniach twórczych takich jak Związek Kompozytorów Polskich, ZAiKS, PTMW, PSeME, Polska Rada Muzyczna pełniąc różne funkcje.
Jest autorem ponad 180 kompozycji niemal w każdym gatunku, z elektroniką włącznie. Wśród najważniejszych są muzyka oratoryjna, na chór a cappella, symfonie, koncerty (fortepianowy, fletowy, obojowy, klarnetowy, akordeonowy, na kwartet smyczkowy i orkiestrę, na fortepian na 4 ręce i orkiestrę smyczkową, concertino na wiolonczelę i smyczki) oraz utwory na instrument z orkiestrą (saksofon, skrzypce, fortepian, perkusja), utwory kameralne (sonaty: altówkowa, skrzypcowa, klawesynowa, fortepianowa, na 2 skrzypiec), kwartety smyczkowe, utwory na różne składy, solowe utwory fortepianowe oraz na inne instrumenty (flet, obój, organy), muzyka elektroniczna, w tym z udziałem instrumentów, muzyka do telewizji, teatru, muzyka dla dzieci i in. Jego muzyka jest wykonywana przez wielu czołowych artystów w kraju i zagranicą takich jak Jerzy Maksymiuk, Agnieszka Duczmal, Klaudiusz Baran, Alina Mleczko, Leszek Lorent, Maciej Frąckiewicz, Jozsef Órmeny, Anna Sikorzak-Olek, Kwartet Wilanów, Elżbieta Gajewska i inni.
Dźwiękojad
Dźwiękojad (Soundrcuncher) jest rodzajem baśni muzycznej, która powstała w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w 1995 roku. Treść baśni (przeczytana początkowo przez aktora) rozgrywa się w pewnym bajkowym królestwie i odnosi się do zaśmiecenia świata dźwiękami, podobnie uciążliwymi jak inne rodzaje odpadów, i próby zaradzenia tej sytuacji oraz co z tego niebezpiecznego mogłoby wyniknąć. Sam utwór rozpoczyna się zaraz po tej baśni i w sposób nieco wieloznaczny opisuje to, co zostało wcześniej nakreślone słowami.
Zarówno baśń jak i muzyka są mojego autorstwa. Podczas realizacji pomagała mi Ewa Guziołek–Tubelewicz.
Edward Sielicki