Alicja Gronau
Kompozytorka, teoretyk muzyki i pedagog. Absolwentka i profesor doktor habilitowany Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Gościnny wykładowca: Iasi University of Arts (Rumunia), International Theatre Instytut (Monachium, Niemcy), Conservatorio Superior de Música „Manuel Castillo” (Sevilla, Hiszpania), Universidad de Chile (Santiago de Chile), Instituto de Música, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile), Odeskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. A.W. Nieżdanowej (Ukraina), Narodowej Akademii Kadr Kierowniczych Kultury (Kijów, Ukraina).
Od 2002 członek Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”. W latach 2009-2015 sekretarz generalny Związku Kompozytorów Polskich, obecnie w prezydium ZKP.
Jej utwory wykonywane były w kraju i za granicą (Europa, obie Ameryki). Posiada w dorobku fonograficznym 13 płyt CD i 1 DVD: dwie uzyskały nominację do Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” (2001), inna otrzymała tę nagrodę (2012). Jest laureatką wielu nagród kompozytorskich polskich i zagranicznych. Autorka ponad 100 utworów: 17 orkiestrowych, 42 kameralnych, 20 solowych oraz 10 wokalnych, 13 wokalno-instrumentalnych, 15 multimedialnych oraz opery (nagrodzonej w międzynarodowym konkursie i wystawionej w Szczecinie w sezonie 2002/2003). Jako teoretyk muzyki posiada w dorobku ponad 50 publikacji (w tym 3 książek) i 60 referatów, poświęconych zagadnieniom kreatywnego nauczania, analizie muzyczno-ruchowej, technice kompozytorskiej i muzyce współczesnej.
Ten dzień, ta godzina na zespół kameralny (2024)
Utwór został poświęcony pamięci Powstania Warszawskiego w 80. rocznicę wydarzenia. Zaplanowany do wykonania w świątyni, zakłada działania topofoniczne związane z przestrzennym ustawieniem wykonawców w dwóch symetrycznych grupach: w nawach bocznych na osi lewo-prawo oraz na osi przód-tył, z dyrygentem pośrodku, a więc w sumie w czterech miejscach, oraz wykorzystywać będzie fakt długiego wybrzmiewania muzyki w obszernej przestrzeni kościoła.
Fazowa budowa utworu bazuje na przestrzennych dialogach, brzmieniach narastających, dynamicznych akcjach perkusji, stanach zatrzymania, na tkaniu faktur polifonicznych, a finał utworu wieńczy swoisty chorał oparty na pieśni rycerzy Bolesława Krzywoustego Nasze dziady. W utworze nie brakuje stopniowego wybrzmiewania akcji dźwiękowych, dającego pole do refleksji czy zamyślenia.
Czas trwania: ok. 25 minut i 30 sekund.