Anna Mikołajczyk

jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. Wykonuje bardzo rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie.

Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, wiele pierwszoplanowych ról zaśpiewała także w Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz w Operze Wrocławskiej. Partie operowe śpiewaczki to między innymi: Micaela – Carmen G. Bizeta, Tatiana – Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Eurydyka – Orfeusz i Eurydyka Ch.W. Glucka, Galatea – Acis i Galatea G.F. Haendla, Dydona i Belinda – Dydona i Eneasz H. Purcella, Donna Anna – Don Giovanni W.A. Mozarta, Contessa – Le nozze di Figaro W.A.Mozarta, Elisa – Il Re Pastore W.A. Mozarta, Sifare – Mitridate, Re di Ponto W.A. Mozarta, Pamina – Die Zauberflöte W.A. Mozarta, Maria – Madame Curie E. Sikory, Anna – The Rake’s Progress I. Strawińskiego, Desdemona – Otello G. Verdiego.

Występowała pod batutą tak znakomitych dyrygentów, jak: Mirosław Jacek Błaszczyk, Piotr Borkowski, Jose Maria Florencio, Paul Goodwin, Michał Klauza, Kazimierz Kord, Tadeusz Kozłowski, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Zsolt Nagy, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Charles Olivieri-Munroe, Wojciech Rajski, Marcin Sompoliński, Stefan Stuligrosz, Marek Štryncl, Roman Valek, Antoni Wit, Andryj Yurkevich.

Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Współpracuje z wybitnymi wykonawcami tego rodzaju muzyki, zarówno solistami (Jan Tomasz Adamus, Marc Coudle, Tadeusz Czechak, Agata Sapiecha, Marek Toporowski, Jacek Urbaniak, Jerzy Żak), jak i zespołami oraz orkiestrami.

W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

Jej repertuar obejmuje również muzykę współczesną. Sami kompozytorzy, tacy, jak np. Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto, Romuald Twardowski, powierzają artystce wykonanie, często prawykonanie, swoich utworów. 

W listopadzie 2011 odbyła się w Paryżu prapremiera opery Elżbiety Sikory Madame Curie,  w której artystka zaśpiewała partię tytułową. Przedstawienie zrealizowane przez Operę Bałtycką, w reżyserii Marka Weissa, pod batutą Wojciecha Michniewskiego, spotkało się z wielkim entuzjazmem publiczności i krytyków, a śpiewaczka wraz z kompozytorką zostały nagrodzone w plebiscycie "Gazety Wyborczej Trójmiasto" Sztormy 2011. Za rolę Marii Anna Mikołajczyk otrzymała  również nagrodę teatralną Prezydenta Miasta Gdańska. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l'Europe de l'Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD Madame Curie wydane przez firmę DUX. 

W 2015 taką samą nagrodę otrzymał dwupłytowy album Musica Sacromontana IX – Pasquale Anfossi Oratorio la Morte di san Filipo Neri z udziałem śpiewaczki.

Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i TVP. Brała udział w realizacji płyt z zespołami: Ars Nova, Dekameron, Il Canto, Capella Augustana, z orkiestrami: Concerto Polacco, Kleine Kammer-Musique, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Polska Orkiestra Radiowa. Wiele z nich nominowanych było do nagrody fonograficznej Fryderyk, a kilka tę nagrodę otrzymało: Muzyka Jasnogórska DUX 2006, Baird Błażewicz Łukaszewski Borkowski, Musica Sacra 2006, Józef Zeidler  Musica Sacromontana Polskie Radio SA/Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im J. Zeidlera 2007, Jasnogórska Muzyka Dawna vol.14/Ciemne Jutrznie DUX 2007, Paweł Łukaszewski Sacred Music, Musica Sacra Edition 2007.

W 2007 ukazała się solowa płyta, wydana przez firmę DUX, na której śpiewaczka, wraz z pianistą Edwardem Wolaninem, prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego. Nagranie to zostało wyróżnione przez Akademię Fonograficzną dwiema nagrodami Fryderyk 2008, w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku.