Joanna Freszel

jest absolwentką Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2013) oraz Wydziału Wokalnego na w/w uczelni w klasie prof. Jadwigi Rappé (2012), stypendystka Ministra Kultury (2010, 2011), programu Pro Polonia (2011), programu ISA2012 (2012), zgłoszona do Paszportów Polityki (2010, 2012), odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC (2013). Nagrodzona Stypendium Młoda Polska (2014). Doktorantka na macierzystej Uczelni.

Zdobyła m.in. II Nagrodę w Konkursie im. Haliny Halskiej (Wrocław, Polska, 2009), III Nagrodę i Nagrodę Specjalną w Konkursie im. K. Szymanowskiego (Łódź, Polska, 2009), I Nagrodę na II Letniej Akademii Śpiewu (Sopot, Gdańsk, Polska, 2010), I Nagrodę i trzy Nagrody Specjalne w II Konkursie im. J. E. J. Reszków (Częstochowa, Polska, 2011), Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. Hansa Gabor (Wiedeń, Austria, 2011) oraz I Nagrodę (Giuseppe Sinopoli Award) wraz ze Specjalną Nagrodą Opery we Frankfurcie na J:opera Voice Competition isa 12. Jest finalistką Viotti Competition (Vercelli, Włochy, 2012).

Jako chórzystka „Alla Polacca” przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie w ciągu 17 lat występowała w operach Manru, Cyganeria, Tosca, Śpiewnik Domowy, Turandot, Werther i innych.

W 2010 w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień” uczestniczyła w dwóch prawykonaniach w Polsce. Wynikiem tego sukcesu była audycja do Paryżu (Festiwal Aix-en Provence) i  koncert w Genewie (Festiwal Contrechaps).

W 2011 miała recital „Frédéric Chopin and Franz Liszt” w siedzibie UNESCO w Paryżu.

W 2011 zadebiutowała jako Muzetta w La Bohème G. Pucciniego (Polska), Vénus i Phrygienne w Dardanus J. Ph. Rameau (Irlandia, UK), Fiordiligi w Cosi fan tutte W. A. Mozarta (Polska). W tym samym roku koncertowała z orkiestrą Sinfonia Iuventus wykonując IV Symfonią G. Mahlera i współpracowała z Kwartetem Śląskim w ramach Festiwalu „Kwartet Śląski i jego goście”.

W 2012 zaśpiewała Requiem W. A. Mozarta wraz z orkiestrą Filharmonii Białostockiej pod dyr. J. Maksymiuka, IX Symfonię L. van Beethovena z orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyr. J. Salwarowskiego oraz Wielką Mszę h-moll BWV 232 J. S. Bacha z Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis. Zadebiutowała również na deskach Estońskiej Opery Narodowej jako Małgorzata w operze „Faust” Ch. Gounoda oraz w Sewilskim Teatro Lope de Vega jako Fiordiligi w Cosi fan tutte W. A. Mozarta.

W 2013 solistka odbyła trasę koncertową w Ukrainie z cyklem Chantefleurs, chantefablesW. Lutosławskiego i występowała z orkiestrami Filharmonii we Lwowie, Odessie, Czernihowie, Doniecku, Dniepropietrowsku. Została również zaproszona do wykonania Siedmiu wczesnych pieśni A. Berga z orkiestrą Filharmonii w Szczecinie oraz Federico’s little songs i Madrigals, Book IIG. Crumba w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. W tym samym roku zaproponowano jej udział w Festiwalu Saaremaa Opera Days w Estonii, na którym z M. Rutkowskim dała recitale z muzyką B. Brittena oraz udział w III Symfonii Pieśni ŻałosnychH. M. Góreckiego z Orkiestrą Symfoniczną Camerata Viva.

W 2014 roku pierwszy raz wystąpiła w Filharmonii Krakowskiej, gdzie pod batutą M. Dworzyńskiego zaśpiewała partię S II z Wielkiej Mszy c-moll KV 427 W. A. Mozarta. W tym samym roku, w Zamku Ujazdowskim w Warszawie wraz z Orkiestrą AUXO
i M. Mosiem prawykonała In Memoriam U. Caine’a a wraz z zespołem proMODERN w ramach Festiwalu Sinfonia Varsovia utwory A. Gronau, A. Kościówa i Z. Dogwiałło.

Miała możliwość również wykonać Misse pro pace W. Kilara z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyr. J. Rogali.

W 2015 trzykrotnie była zaproszona do nowej siedziby NOSPR w Katowicach, gdzie m.in. na Festiwalu Prawykonań z Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Szymona Bywalca, wykonała utwory
E. Bogusławskiego, J. W. Hawela, E. B. Wojtackiego. Dała recitale pieśni J. Cage’a podczas Małej Warszawskiej Jesieni w Studio S 1 im. W. Lutosławskiego. W grudniu wydała swoją debiutancką płytęreal life song z utworami młodych kompozytorów współczesnych.

W 2016 zaśpiewała dwa koncerty z Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej; została zaproszona na Koncert Jubileuszowy przez Orkiestrę w Rybniku, oraz przez Filharmonię Lwowską do wykonania partii S I w Wielkiej Mszy c-moll (KV 427) W. A. Mozarta.
W marcu jej debiutancka płyta real life song została nominowana w dwóch kategoriach do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyki 2016, a w lipcu nagrodzona przez Academie du Disque Lyrique Złotym Orfeuszem w kategorii Najlepsza Interpretacja Muzyki Współczesnej. Uczestniczyła w prawykonaniu opery K. Wołka na sopran, zespół i aktorów
pt. Nici, wystawianejw ramach Festiwalu Musica Polonica Nova w Narodowym Forum Muzyki. Prawykonywała kompozycje A. Kościowa  oraz A. Falkiewicza podczas Festiwalu „7 Nurtów 7 Premier”. Z OMN pod batutą S. Bywalca, także w Studio im. Lutosławskiego zaśpiewała brawurowy utwór Credentials or „Think, Think Lucky”R. Haubenstock-Ramatiego.
W Muzeum F. Chopina w Warszawie, przy słowach aktora Marka Kondrata wykonywała SonetyShakespeare'a, P. Mykietyna. Prowadziła Warsztaty w ramachFestiwalu Co Jest Grane 24 Festival. Została zaproszona do wspólnych koncertów przez zespół Il Tempo, Orkiestrę Royal Baroque Ensemble pod kierownictwem M. Toporowskiego (Zamek Królewski) oraz przez Collegium Musicum 90 (studio S 1). Wraz z pianistą M. Rutkowskim oraz swoim zespołem uczestniczyła w koncertach promocyjnych płyty real life song (PKiN w Warszawie) oraz w Audycji Five o'clock (Studio Szpilmana w Warszawie). We wrześniu w Filharmonii Narodowej zainaugurowała 59 Festiwal Warszawska Jesień, gdzie z Maestro 
J. Kaspszykiem wykonała Mysteries of the Macabre G. Ligetiego. Natomiast w ramach Festiwalu „Mała Warszawska Jesień” przygotowała i poprowadziła warsztaty dla dzieci W poszukiwaniu głosu w Warszawskiej Zachęcie. Prawykonywała również w Polsce Stabat Mater A. Pärta w ramach V Festiwalu Sztuki Wokalnej im. prof. Haliny Słonickiej oraz Oratorium Canticum Puerorum E. Knapika pod batutą Maestro G. Chmury w NOPSP.
W grudniu, na zaproszenie K. Bumanna wystąpiła z koncertami Straussowskimi w Filharmonii Pomorskiej.

W 2017 artystka debiutowała w Poznańskiej Operze w roli Susanny w Rozwodzie Figara pod dyr. T. Wojciechowskiego autorstwa Elen Langer i w reżyserii D. Pountneya. Na zaproszenie Filharmonii Szczecińskiej wykonała również IV Symfonię G. Mahlera pod dyr. Ł. Borowicza oraz Les Noces I. Strawińskiego w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.

Joanna Freszel występowała w licznych koncertach okolicznościowych w kraju i za granicą z orkiestrami i zespołami pod batutą: M. Agresta, J. Alpertena, W. Boermana, Ł. Borowicza, A. Borzyma seniora i juniora, K. Bumanna, Sz. Bywalca, G. Chmury, K. Dębskiego, M. Dworzyńskiego, P. Esswooda, A. Ferrari, Cz. Grabowskiego, R. Janiaka, R. Joosta, J. Kaspszyka, A. Klocka, M. Kluczyńskiej, M. Matelskiej, A. Maguier, J. Maksymiuka, M. Mosia, V. Pähn, L. Pillot, R. Rewakowicza, J. Rogali, A. Sapiechy, J. Salwarowskiego, S. Standage,T. Strugały, J. Swobody, V. Syvokhip, A. Tamayo, Ł. Wojakowskiego, T. Wojciechowskiego, J. M. Zarzyckiego.

Angażuje się w działalność pedagogiczną. Była nauczycielem w Szkole Językowej Atmosphere oraz DK Rybnicka w Warszawie. Prowadziła Kursy Muzyki Barokowej w Sochaczewie (2009) i letnie warsztaty chóru Alla Polacca (2007).
Udziela prywatnych zajęć ze śpiewu solowego, kształcenia słuchu, nauki gry na fortepianie oraz flecie poprzecznym.

W 2006 z wyróżnieniem obroniła dyplom mgr inż. Ochrony Środowiska w SGGW w Warszawie.