Alina Mleczko

artysta, saksofonistka, pedagog.

W 1994 zagrała brawurowo swój recital dyplomowy w Akademii Muzycznej. W 1995 zadebiutowała jako solistka w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Już w październiku 1996, amerykański fachowy magazyn Saxophone Journal poświęcił jej artykuł monograficzny w specjalnym wydaniu dedykowanym najwybitniejszym saksofonistkom świata.

Jest pierwszą kobietą, która ukończyła (z najwyższą oceną) klasę saksofonu Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

W ciągu zaledwie kilku lat od debiutu została zaproszona na koncerty do Anglii, Francji, USA, Niemiec, Danii, Czech, na Ukrainę, a jej trasa koncertowa w USA w roku 2000, podczas której występowała z pianistką Yoko Yamada-Selvaggio zakończyła się satelitarną transmisją tegoż recitalu z Chicago Cultural Center zrealizowaną przez stację WFMT.

Pierwszą solową płytę nagrała i wydała jeszcze podczas studiów. "Wiatr od Morza" to głównie dedykowane jej kompozycje Jacka Grudnia. Pawła Mykietyna, Macieja Zielińskiego, Waldemara Miksy oraz Michała Kulentego. Dorota Szwarcman w omówieniu napisała, że to „muzyka do spokojnych rozmów i przyjacielskich zwierzeń o szarej godzinie” a Jacek Marczyński w recenzji zamieszczonej w Rzeczypospolitej, „że bohaterką tej płyty jest przede wszystkim sama solistka, bo saksofon jest tu nie tyle instrumentem solowym, co kreującym muzykę. Alina Maria Mleczko potrafi to robić z wdziękiem i lekkością.”

W Filharmonii Narodowej w Warszawie zadebiutowała w 1995 wykonaniem Fantazji na saksofon sopranowy i orkiestrę  Hectora Villa-Lobosapodczas koncertu inaugurującego Festiwal Kultury Latynoamerykańskiej. Rok później debiutowała podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesieńprawykonaniem napisanego dla niej Koncertu na saksofon sopranowy i orkiestrę  smyczkową Jacka Grudnia, entuzjastycznie przyjętym przez publiczność.

Z równym powodzeniem wykonuje najsłynniejsze dzieła z klasycznej literatury saksofonowej – Aleksander Głazunow, Claude Debussy, Pierre Max Dubois,Jacques Ibert jak i kompozycje najnowsze z koncertem Roberta Kritza czy Osvaldasa Balakauskasa, który  miał polską premierę w jej wykonaniu z  orkiestrą smyczkową-Kijowscy Wirtuozi podczas Warszawskiej Jesieni 2000.

Polscy kompozytorzy chętnie powierzają jej prawykonania swoich utworów; m.in  Paweł Szymański, Paweł Mykietyn, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Edward Sielicki, Jacek Grudzień, Piotr Grella-Możejko, Hanna Kulenty-Majoor, Dariusz Przybylski, Jerzy Derfel czy Zbigniew Kozub.

Alina Mleczko od 1995 roku uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych: Warszawska Jesień, Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Musica Polonica Nova.

Jako stypendystka Fundacji Batorego reprezentowała Polskę na festiwalu Two Days&Two Nigths. Współpracuje z orkiestrami Filharmonii Narodowej w Warszawie. Polskiego Radia, Sinfonia Varsovia, z którymi dokonała licznych nagrań. Odbyła  wiele tras koncertowych. Współpracowała z Teatrem Dramatycznym i Teatrem Studio  w Warszawie.

Brała udział w licznych spektaklach w reżyserii m.in. Krzysztofa Warlikowskiego z muzyką Pawła Mykietyna.

Współtworzy spektakle teatralne wykonując własną muzykę.  m.in. z aktorami Wojciechem Siemionem w spektaklu autorstwa Tomasza Walczaka Treny mojej Matce , Mariuszem Bonaszewskim  w monodramie Saksofon wg powieści Wiesława Myśliwskiego Traktat o łuskaniu fasoli, czy  też z Olgierdem Łukaszewiczem we wspomnianych Trenach mojej Matce.

Angażuje się w niecodzienne projekty muzyczne, jak np. Adam Jarzębski –  Muzyka Polskiego Baroku gdzie gra partie solowe we własnym opracowaniu na saksofonie sopranowym wraz z instrumentami dawnymi.

Współpracowała z zespołem Nonstrom, Zespołem Polskim Marii Pomianowskiej. Współpracuje z kwartetem Tytusa Wojnowicza Arundo, z pianistami Agnieszką Kopacką, Yoko Yamada-Selvaggio.

Współpracowała także  z  obecnym zdobywcą nagrody Grammy Włodkiem Pawlikiem z którym przygotowała m. in. program recitalu Druga struna medalu – jazz i muzyka klasyczna.

Jako solistka koncertowała z orkiestrami m.in.Capella Istropolitana z Bratysławy, Narodowa Orkiestra Ukrainy, Sinfonia Varsovia, Duńska Orkiestra Radiowai wieloma orkiestrami filharmonicznymi w Polsce. 

Koncertowała z dyrygentami, takimi, jak: Jacek Kaspszyk, Volker Schmidt Gertenbach, Vladimir Sirenko, Jurjen Hempel, Roman Kofman, Jerzy Maksymiuk, Victoria Zhadko, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Słowiński, Anna Duczmal-Mróz, Paweł Kotla, Jose Maria Florencio, Wojciech Michniewski, Kazimierz Kord.

Jako  pierwsza polska saksofonistka, odbyła trasę koncertową z Orkiestrą Symfonia Varsovia w Niemczech  w 2010 roku, wykonując  koncert na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową Aleksandra Glazunowa.

W 2003 wydała płytę nakładem wydawnictwa DUX  Siesta, która została nominowana do  nagrody Fryderyk 2003 w kategorii muzyka kameralna.  Siesta otrzymała również nagrodę francuskiego magazynu muzycznego Classica i była na pierwszym miejscu listy bestsellerów. W styczniu  2005 podobnie jak poprzednio nakładem DUX została wydana kolejna płyta zatytułowana Fiesta również nominowana do nagrody fonograficznej Fryderyk w kategorii muzyka kameralna. Towarzyszy jej jak poprzednio kwartet smyczkowy Prima Vista. Fiesta otrzymała wyróżnienie Rewelacja Audio Video.

W 2010 roku wydała kolejną płytę Alina Mleczko-Saxophone.  Na płycie znajdują się sonaty saksofonowe Paula Crestona, Paula Hindemitha, Phila Woodsa i Takshi Yoshimatsu. Płyta otrzymała znakomite recenzje m.in. w renomowanych pismach  Gramophone w Wielkiej Brytanii i Classica we Francji.

W 2014 wydana została kolejna autorska płyta Sonatina fur Alina. Nagrana zBaltic Neopolis Orchestra,na której znajdują się kompozycje polskich kompozytorów: Pawła Mykietyna, Jacka Grudnia, Edwarda Sielickiego i Jerzego Derfla Większość tych dzieł dedykowanych jest artystce.

W kwietniu 2016 artystka dokonała kolejnego prawykonania Pierwszego Koncertu na Saksofon i Orkiestrę Symfoniczną wybitnej polskiej kompozytorki Hanny Kulenty-Majoor w Filharmonii Narodowej  w Warszawie z udziałem  Orkiestry Filharmonii Narodowej.

Posiada w swoim dorobku wiele prawykonań i premierowych nagrań m.in. dla Polskiego Radia i TVP i TVP Kultura. Wydala 7 solowych albumów .Jako muzyk kameralny i orkiestrowy wzięła udział w kilkudziesięciu innych wydawnictwach .

W ostatnim czasie Alina Mleczko coraz częściej angażuje się w projekty związane z muzyką improwizowaną, jazzem i ethno.

Z ogromnym powodzenie prowadzi klasę saksofonu w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz na Uniwersytecie Muzycznym  Fryderyka Chopina w Warszawie wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, gdzie z tytułem doktora sztuk muzycznych  prowadzi klasę saksofonu.

Jest wykładowcą prestiżowych warsztatów muzycznych, w tym Międzynarodowego Kursu dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach. Jej uczniowie są laureatami wielu konkursów, stypendystami Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 Fragmenty recenzji

.…Cudownie donkichotowska, a zarazem egzotyczna „Fuzzy Bird” Sonata Yoshimatsu stanowi prawdziwy klejnot w repertuarze. Wyczuwa się tu całkowitą identyfikację artystki z graną przez nią muzyką. Można więc przypuszczać, że jeszcze nie raz usłyszymy o tej utalentowanej wykonawczyni.

Gramophone Magazine 2010

…Alina Mleczko gra z dużą swobodą dźwięku, momentami osiągając zadziwiającą moc brzmienia…

Classica 2010

Alina Mleczko, nieprzeciętny muzyk, który nawet na najprostszej melodii odciska swoje piętno. Potrafi opowiadać, stworzyć odpowiedni nastrój. Każda fraza jest bardzo naturalna, bardziej wyśpiewana niż zagrana.

Kamerton 2003

„Charakterystyczne brzmienie saksofonu Aliny Mleczko- frazy ,które nikogo nie pozostawią obojętnym , z drugiej strony niezależność, wolność  w poruszaniu się pomiędzy gatunkami ,zabawa dźwiękiem i dystans do samej siebie- wszystko to gwarantuje ciekawy ,wyjątkowy koncert.”

Zapowiedz jednego z koncertów (Gazeta Wyborcza)

... mistrzostwo warsztatowe solistki jest bezdyskusyjne, bez trudu wydobywa barwy i nastroje z instrumentu, który skazany jest głównie na byt w muzyce jazzowej.

 Klasyka2005

..swoją artystyczną drogą Alina Mleczko udowadnia że saksofon jest instrumentem o fascynującym brzmieniu i wielkich możliwościach, daje pole zarówno do popisów wirtuozowskich, jak i do zaprezentowania wrażliwości na nastrój i barwę. Kompozytorom stwarza okazję do przekraczania granic między muzyką klasyczną i jazzową….

Hi Fi Muzyka luty 2010

Saksofonistka Alina Mleczko specjalizuje się w nietypowych projektach; często wykonuje współczesne kompozycje, które zamawia u swoich młodych kolegów. Nowa jej płyta Siestazawiera tym razem repertuar bardziej popularny, choć ambitny. Są to znane hity muzyki poważnej, dobrane pod kątem melodyjności i nostalgiczności – w sam raz na odpoczynek w czasie upalnej sjesty. Jest tu i Pawana dla zmarłej infantki Ravela, i Światło księżyca Debussy’ego i Wokaliza Rachmaninowa, ale nie brak obowiązkowych w takich zestawach Piazzolli, Jobima czy Ennia Morricone z Cinema Paradiso. Wydawałoby się – banał, a jednak nie: to dzięki szczególnemu, oryginalnemu zestawieniu instrumentów – saksofonu z kwartetem smyczkowym. Jest to kwartet Prima Vista, złożony z muzyków, którzy przez wiele lat grali w orkiestrze Sinfonia Varsovia; od niedawna weszli na samodzielną drogę. Alina Mleczko świetnie dostraja się do towarzyszących jej muzyków.

Polityka 2003