Kwadrofonik

powstał w 2006 w wyniku połączenia dwóch duetów: perkusyjnego i fortepianowego. Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Hob-Beats Duo) oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik (Lutosławski Piano Duo). Wspólnie wykonują muzykę XX i XXI wieku, transkrypcje utworów symfonicznych oraz własne kompozycje inspirowane muzyką tradycyjną, współczesną i popularną.

Kariera zespołu zaczęła się w tym samym roku od spektakularnego zwycięstwa podczas 9. Festiwalu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja, na którym muzycy otrzymali Grand Prix, Nagrodę Publiczności I Nagrodę Prezydenta Miasta Warszawy. Właśnie wtedy krytyka muzyczna uznała zespół za odkrywczy i wytyczający nowe tory w muzyce folkowej. W 2007 Kwadrofonik został laureatem prestiżowej Nagrody Specjalnej 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej (EBU) "Svetozar Stracina" w Bratysławie. Nagroda za nowoczesność, innowacyjność I wierność tradycji przyznana została po raz pierwszy w historii tego konkursu.

W 2008 ukazała się debiutancka płyta zespołu Folklove wydana przez Polskie Radio, entuzjastycznie przyjęta przez krytyków, za którą muzycy w 2009 otrzymali Folkowy Fonogram Roku – nagrodę krytyków za najlepszą płytę z muzyką folk. W tym samym roku kompozycje zespołu były prezentowane w programie „Late Junction” Radia BBC3.

W 2010, podczas obchodów dwusetnej urodzin Fryderyka Chopina muzycy wystąpili w prestiżowej nowojorskiej Carnegie Hall i w Chicago Symphony Hall, prezentując swój projekt łączący muzykę ludową z utworami Chopina.

W 2011 zadebiutowali w Filharmonii Berlińskiej, prezentując m.in. własną wersję Święta wiosny Igora Strawińskiego. Tego samego roku kwartet gościł w Izumi Hall w Japonii oraz na festiwalach muzyki współczesnej m.in. w Moskwie I Pekinie.

W 2013 Kwadrofonik współpracował z wiolonczelistą Andrzejem Bauerem i kompozytorem Cezarym Duchnowskim, przygotowując kameralną wersję z elektroniką Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego. W tym samym roku nawiązał współpracę z wokalistką jazzową, Dorotą Miśkiewicz. Nakładem SONY Polska ukazała się ich wspólna płyta, zawierająca autorskie opracowania piosenek dziecięcych Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima –  Lutosławski, Tuwim  Piosenki nie tylko dla dzieci. W 2014 płyta zdobyła status Złotej Płyty.

W listopadzie 2014 roku – w związku z obchodami Roku Kolberga – Kwadrofonik wraz z pieśniarzem Adamem Strugiem przygotował koncert Requiem ludowe, inspirowany polską tradycyjną muzyką żałobną. Płyta z tym programem ukazała się w marcu 2015 nakładem Polskiego Radia i Narodowego Instytutu Audiowizualnego, otrzymując tytuł Folkowego Fonogramu Roku oraz nominację w kategorii Wydarzenie Roku nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej przyznawanej przez Instytut Muzyki i Tańca.

W 2015 odbyła się pierwsza edycja Festiwalu Kwadrofonik, autorskiego przedsięwsięcia zespołu, poświęconego współczesnej muzyce kameralnej. Rok ten przyniósł zespołowi także prestiżową nagrodę Paszport Polityki, przyznawaną najwybitniejszym, młodym twórcom polskiej kultury. Dał także początek pracy nad muzyką do multimedialnego widowiska z okazji 60. rocznicy Poznańskiego Czerwca ’56 w reżyserii Jana Komasy. Widowisko zatytułowane Ksenofonia miało swoją premierę podczas festiwalu teatralnego Malta 2016.

Najnowszym, multimedialnym i “międzygatunkowym” projektem zespołu jest Symfonia Przemysłowa - koncert muzyki skomponowanej przez Angelo Badalamenti do musicalu w reżyserii Davida Lyncha, w którym Kwadrofonikowi towarzyszy Artur Rojek. Artyści, wykonując muzykę Badalamentiego do filmu na żywo, przetransponowali ją na charakterystyczne dla siebie instrumenty: fortepian, perkusję, marimbę, syntezatory.

W swoich kompozycjach i interpretacjach muzycy Kwadrofonik prowadzą niezwykły dialog muzyczny niezauważalnie zamieniając funkcje instrumentów – fortepiany stają się instrumentami perkusyjnymi, a grupy instrumentów perkusyjnych przejmują funkcje instrumentów melodycznych. Znani są także z wykorzystywania w swoich koncertach przedmiotów codziennego użytku, które w widowiskowy sposób ukazują swoje nieoczywiste możliwości brzmieniowe (wiadra z wodą, telefony komórkowe, balony…).

Precyzja wykonania, żywiołowość, inspirujące podejście do muzycznego tworzywa oraz dar nawiązywania bezpośredniego kontaktu z publicznością dają pełną gwarancję satysfakcji uczestników dźwiękowego widowiska, tworzonego przez grupę. Muzycy w czasie pracy nad własnymi utworami często podążają drogą improwizacji, doświadczeń I poszukiwań dźwiękowych, mających na celu maksymalne wykorzystanie swojego instrumentarium.

Obok projektów opartych na autorskich kompozycjach lub transkrypcjach (w tym transkrypcjach utworów symfonicznych m.in. Święta wiosny Igora Strawińskiego czy Mazurków I Harnasi Karola Szymanowskiego), muzycy wykonują również kompozycje oryginalnie tworzone na właściwe im instrumentarium. Są wśród nich m.in. utwory Beli Bartóka, Georga Crumba, Rolfa Wallina, oraz utwory komponowane specjalnie dla zespołu (m.in. Różnia Wojciecha Ziemowita Zycha – najbardziej oczekiwana premiera podczas “Warszawskiej Jesieni” w 2010).