George Crumb

urodził się 24 października 1929 w Charleston (USA), studiował w dziś już  nieistniejącym  Mason College w Charleston, a następnie na Uniwersytecie Illinois. W 1959 uzyskał stopień doktora na Uniwersytecie Michigan (pod kierunkiem Rossa Lee Finneya), odbywając w międzyczasie roczne studia uzupełniające u Borisa Blachera w Hochschule für Musik w Berlinie Zachodnim. Wykładał na Uniwersytecie Colorado w Hollins College w Wirgin, był członkiem Center of Creative and Performing Arts na Uniwersytecie Stanu Nowy Jork w Buffalo.

Od 1965 jest profesorem kompozycji na Uniwersytecie Pensylwanii w Filadelfii. Został wyróżniony wieloma nagrodami, m.in. Nagrodą Pulitzera w 1968 (za Echoes of Time and the River), w 1971 nagrodą na Międzynarodowe Trybunie (kompozytorów UNESCO w Paryżu i Międzynarodową Nagrodą Płytową im. Kusewickiego (za Ancient Voices of Children).

Ważniejsze kompozycje: Sonata na wiolonczelę solo (1955), Variazioni na orkiestrę (1959), Five Fieces for Piano (1962), Night Music I na sopran, fortepian (celestę) i perkusję (1963), Four Nocturnes (Night Music II) na skrzypce i fortepian (1964), Eleven Echoes of Autumn na skrzypce, flet altowy, klarnet i fortepian (1966), Echoes of Time and the River (Echoes II) na orkiestrę (1967), Songs, Drones and the Refrains of Death na baryton, instrumenty elektryczne (gitarę, kontrabas, fortepian, klawesyn) i dwóch perkusistów (1968), Night of the Four Moons na alt, flet altowy, piccolo, banjo, wiolonczelę elektryczną i perkusję (1969), Madrigals na sopran i zespół instrumentalny (1965-69), Black Angels na elektryczny kwartet smyczkowy (1970), Ancient Voices of Children na sopran, sopran chłopięcy, obój, mandolinę, harfę, fortepian elektryczny, fortepian-zabawkę i trzech perkusistów (1910), Lux Aeterna na sopran, flet basowy, sitar i perkusję (1971), Vox Balenae na instrumenty e|ektryczne - flet, wiolonczelę i fortepian (19 71), Music for a Summer Evening (Makrokosmos III) na 2 fortepiany wzmocnione elektronicznie i perkusję (1971), Makrokosmos I na fortepian amplifikowany (1912), Makrokosmos II na fortepian amplifikowany (1913), Celestial Mechanics ( Makrokosmos IV) na fortepian amplifikowany na 4 ręce (1979), Apparition na sopran i fortepian (1979), A Little Suite for Christmas A.D. 1979 na fortepian (1980), Gnomic Variations na fortepian (1981), Pastoral Drone na organy (1982), Processional na fortepian (1983), A Haunted Landscape na orkiestrę (1984), The Sleeper na sopran i fortepian (1984), An Idyll for the Misbegotten na flet amplifikowany i 3 perkusje, Federico's Little Songs for Children na sopran, flet i harfę, Zeitgeist na dwa fortepiany amplifikowane.

Informacja o płytach z utworami kompozytora znajduje się tutaj.